Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Toekomst van de Hoekse Lijn

Woensdag 07 okt 2015 - 13:43:43
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Zal een meer wettelijke bedoeling hebben want er zal wel ATB-RET inzitten en dat hebben de 6400'n niet.
Betekend dus dat een goederentrein eigenlijk 'onbeveiligd gebied' inrijd en dan mag men maar met Vmax 40 km/h.

Woensdag 07 okt 2015 - 13:47:52
broek53
broek53
... hetgeen dus - door het ontbreken van code in het spoor - klopt met het feit dat de ATB van de locs geel / 40 km/h blijft.

Woensdag 07 okt 2015 - 19:05:07
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
gvttreinen (wo 07 okt 2015 13:43:43 www.somda.nl): Zal een meer wettelijke bedoeling hebben want er zal wel ATB-RET inzitten en dat hebben de 6400'n niet.
Dat hebben loc types van andere maatschappijen ook niet,die daar wel is een keer een trein brengen/halen.
Of zie ik dat verkeerd ?

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 07 okt 2015 - 19:09:42
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
DBS,LTE, Locon etc...., ongeacht wie dan ook.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 07 okt 2015 - 19:31:44
thom
thom
Zullen we er vanuit gaan dat ATB-RET alléén in voertuigen zit van de RET ?

Woensdag 07 okt 2015 - 19:33:35
sjoerd
sjoerd
Er dreigt wat verwarring te ontstaan. Op de spoorweg (Rotterdam -) Schiedam - Hoek van Holland Strand ligt nu nog gewoon ATB waardoor elk voertuig dat daarvan is voorzien het einde van de lijn kan bereiken. In dit draadje werd terecht de stelling opgeworpen dat dit niet meer onder ATB kan als de RET er gaat rijden met zijn eigen ATB.
De conclusie was dat dit juist is. Als er dus na de verbouwing tot metrolijn toch nog spoorgoederenvervoer gaat plaatsvinden naar Vlaardingen (Maassluis vervalt naar alle waarschijnlijkheid) over het zuidelijk spoor, dan is dat zonder NS-ATB en dus met 40 km/h.

Woensdag 07 okt 2015 - 20:06:24
koploper1
koploper1
Quote
sjoerd (di 06 okt 2015 22:34:09 www.somda.nl): De ATB is een continue systeem dat werkt met inductieve info via de spoorstaven (of kabels) die door opneemspoelen voor aan de trein wordt opgepikt. 75 pulsen per minuut laat de code ATB automatisch buiten dienst stellen. 96 pulsen laat 140 km/h toe, 120 pulsen 130 km/h, 180 pulsen 80 km/h, 220 pulsen 60 km/h en geen pulsen, met andere woorden geen code en geen inductie van de spoorstaaf of de kabel naar de spoelen betekent afremmen tot maximaal 40 km/h en rekenen op stop. Vroeger moest je dan de kwiteerknop bedienen om geen snelremming te krijgen.
Ik ben benieuwd welke code er dan toch nog van de spoorstaaf naar de spoelen gaat als er geen code, dus geen pulsen onderweg zijn. Ik bemoei me al een tijdje niet meer met ATB, dus ik kan iets gemist hebben, al denk ik niet dat het erg veranderd is.
zonder in technische details te gaan, het ATB signaal bestaat uit een draaggolf met een bepaalde frequentie.
Als je op deze draaggolf de boven genoemde pulsen zet, krijg je de ATB codes.
Alleen de draaggolf zelf betekend ATB geen code, dus 40 km/h.
Dit geld alleen voor ATB-eg.

Laatst bewerkt door koploper1 op Woensdag 07 okt 2015 om 20:08:34

Woensdag 07 okt 2015 - 20:31:24
Vloktech
Vloktech
Die "draaggolf" is gewoon de 75Hz spoorstroomloop die gebruikt wordt voor de treindetectie. Omdat na de verbouwing er een ander beveiligingssysteem komt zal ook de klassieke spoorstroomloop wel verdwijnen.

Woensdag 07 okt 2015 - 23:32:19
sjoerd
sjoerd
Zoals hierboven al staat, is de 75 hertz wisselspanning bedoeld voor de spoorstroomloop die dient als treindetectie. Die zat al in het spoor voor er sprake was van ATB. ATB-EG kan ook alleen toegepast worden op baanvakken met doorgaande spoorisolatie. Later werden hier en daar ook korte stukken geïsoleerd spoor met ATB-EG uitgerust, zoals op Oldenzaal - Bentheim.
Uiteraard is de 75 hertz aanwezig in ieder geïsoleerd spoor, maar die was niet bedoeld als draaggolf voor ATB waarvan het ontwerp grofweg uit 1962 dateert. Geïsoleerd spoor met 50 en later 75 hertz werd al in de jaren 30 van de vorige eeuw toegepast voor treindetectie.
De ATB-codes worden de trein tegemoet gestuurd tegen de rijrichting in door de 75 hertz niet continu maar gepulseerd in de juiste frequentie toe te sturen. Als de 75 hertz niet gepulseerd wordt, is er geen code en pikt de spoel vooraan de trein niets op, waardoor de treinapparatuur slechts 40 km/h toelaat.
Zoals hierboven al is betoogd, is er op de Hoekse Lijn geen mogelijkheid om de ATB-EG te handhaven.

Donderdag 08 okt 2015 - 16:20:32
vdgrail
vdgrail
Om de geruchten uit de wereld te halen: www.tenderned.nl
Er worden integrale rijwegen over het zuidelijke spoor ingelegd tot Vlaardingen. Dwz dat de goederentrein bij het overdrachtspoor op de baan komt en daarmee tussen Vlaardingen oost en de aansluiting het spoor blokkeert voor ander metroverkeer. Maassluis is zoals gezegd vervallen. 40km/u max, alleen voor goederentreinen lichtseinen. Verder geen beveiligingssysteem voor de goederentreinen. Tussen Schiedam Nieuwland en Schiedam Centrum komt een goederentreinoverdrachtspoor in beheer van ProRail.

Donderdag 08 okt 2015 - 16:56:27
pjkleton
pjkleton
Mss kunnen de goederentreinen door een lok van de RET gereden worden?
Heb je ook geen problemen met de ATB en kan er sneller dan 40 gereden worden.
Maar weet iemand de RET ATB codes?
Mss zijn ze wel hetzelfde als bij Prorail/NS ?
Peter

Donderdag 08 okt 2015 - 17:06:55
michaben
michaben
Het ATB systeem van de RET is totaal anders, de frequenties zijn geheel anders en men gebruikt ook twee frequenties tegelijk in plaats van een om meer combinaties te maken. Op de Hoekse Lijn heb je na de ombouw dus alle snelheidstrappen van 40 t/m 100km/u, maar alleen de RET voertuigen zullen dit begrijpen. Een locwissel is niet echt reëel, de RET locs zijn ook een stukje minder krachtig vermoed ik en daarnaast hebben de meeste RET locs helemaal geen ATB ingebouwd zitten. En het rangeerproces is ook ongewenst tenslotte.

Theoretisch is het wel mogelijk om ATB te gebruiken, tenslotte wordt er zodra er een rijweg voor goederenvervoer gesteld werd het baanvak uit dienst genomen voor metroverkeer. Men zou in theorie dus ook de ATB zenders van de RET uit kunnen zetten en ATB zenders van ProRail aan, maar de vraag is of deze investering het waard is, zeker gezien het korte stuk waar het over gaat (zeker nu Maassluis wegvalt voor goederen).

Zaterdag 10 okt 2015 - 00:15:24
thom
thom
Dan moet dat technisch wel mogelijk zijn beide ATB systemen te implementeren, als beide andere manieren van spoorstaafisolatie's eisen dan houdt het al praktisch op.

Plus dat je dan feitelijk iets nieuws aan het ontwerpen bent, en dat compleet moet engineren, toetsen en certificeren...

Daarnaast hebben we het ook niet over een geweldige afstand dus zo spannend is het rijden met max40 nou ook weer niet.

Zaterdag 10 okt 2015 - 09:03:24
michaben
michaben
In theorie moet het mogelijk zijn (immers een isolatie kan je ook via een schakeling doorlussen), maar zoals ik zelf al zei is het zeer de vraag of het de investering waard is.

Laatst bewerkt door michaben op Zaterdag 10 okt 2015 om 09:04:02

Vrijdag 30 okt 2015 - 22:10:06
michaben
michaben
Inmiddels vernomen dat het goederenemplacement Vdg definitief vervalt en opgebroken gaat worden. Vopak blijft als enige over voor het goederenvervoer na 2017, naar verwachting groeiend tot 6-8 treinen per week in 2025. Door het vervallen van het emplacement bij Vdg wordt de aansluiting omgeklapt, er komt een nieuw omloopspoor bij de Vulcaanweg voor maximaal 16 wagons + locomotief. Dit emplacement wordt via een verbindingsspoor aangesloten op het hoofdspoor bij station Vdo, komende vanuit Sdm kan er dus direct het emplacement op worden gereden en hoeft niet meer gekeerd te worden te Vdg.

Qua beveiliging worden de hoofdseinen met ATB-Vv 'light' beveiligd, dat wil zeggen dat er maar één in plaats van drie bakens gebruikt wordt. Daarnaast zit er overal flankbeveiliging. Ook de doorgeslagen veiligheidsmaatregelen komen om de hoek kijken, doordat men bang is dat een goederenmachinist op de hoofdbaan stopt en aan de stroomrail gaat voelen (het noordelijke spoor krijgt stroomrails tot Nwl) komen er hekken en struikelmatten om te voorkomen dat machinisten in het spoor gaan spelen.

Vrijdag 30 okt 2015 - 22:39:09
Nelis
Nelis
Klinkt spoortechnisch toch wel als een goede oplossing om het vervoer van ongeveer 1 trein per dag mogelijk te houden zonder gekke fratsen. Maar de beveiliging slaat toch wel door, in plaats van al deze maatregelen zou je dit ook met een simpele lastgeving bij het in rijden van de hoekse lijn moeten kunnen regelen. Persoonlijk zou ik zeggen dat de incidentele machinist juist allerter op de situatie aldaar is dan een standaard metro machinist die dit 15 keer per dag rijdt. Routine leidt onbewust vaak toch tot een wat verlaagde oplettendheid.

Vrijdag 30 okt 2015 - 22:40:59
thom
thom
Maar als de regelgeving dat voorschrijft doen je dat toe te passen, of het nu voor 1 of 100 treinen gebruikt wordt...

Vrijdag 30 okt 2015 - 23:17:09
dh3201
dh3201
Met dit soort regelgeving verbaast het me dat vrachtwagens en personenautootjes nog steeds samen op één weg mogen rijden....
Oh wacht op de weg is veiligheid lang niet zo'n issue als bij het spoor. Verkeersslachtoffers tellen niet mee in de cijfertjes en zo

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 30 okt 2015 - 23:27:58
sjoerd
sjoerd
In de bogen ten westen van Schiedam wordt al gewerkt aan het talud voor een goederenwachtspoor Schiedam - Vlaardingen ten noorden van de huidige dubbelsporige boog en wordt er ook groen verwijderd ten westen van de bogen Delft - Schiedam om daar een aanloopje te nemen naar de straks voor de Oude Lijn beschikbaar komende sporen tussen Rotterdam CS en Schiedam die nu nog worden gebruikt voor de Hoekse treindienst. De eerste meters zand verdwijnen hier immers gewoonlijk in de peilloos diepe veenlagen.
De viaducten zijn hierop al bijna 60 jaar voorbereid.

Laatst bewerkt door sjoerd op Vrijdag 30 okt 2015 om 23:29:10

Zaterdag 31 okt 2015 - 18:05:25
bloemkool
bloemkool
Quote
dh3201 (vr 30 okt 2015 23:17:09 www.somda.nl): Met dit soort regelgeving verbaast het me dat vrachtwagens en personenautootjes nog steeds samen op één weg mogen rijden....
Oh wacht op de weg is veiligheid lang niet zo'n issue als bij het spoor. Verkeersslachtoffers tellen niet mee in de cijfertjes en zo
Er gelden nog steeds verkeersregels op de openbare weg...en de impact van een incident met een railvoertuig is, door de logheid en het hogere gewicht, over het algemeen groter dan op de weg

Zaterdag 26 mrt 2016 - 20:08:46
Dennis1977
Dennis1977
Mooie opdracht binnen voor VolkerRail - Mobilis

www.volkerrail.nl

Zaterdag 26 mrt 2016 - 21:21:13
treinfan
treinfan
Die site doet het niet op mijn mobiel, kan je e.e.a. misschien toelichten?

Zaterdag 26 mrt 2016 - 21:28:18
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Voor jou de kop even gekopieerd:
De Combinatie VolkerRail – Mobilis gaat in opdracht van de Gemeente Rotterdam werken aan de Hoekse Lijn. In dit project wordt het regionale metronet van Rotterdam gekoppeld aan de spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland. Deze lijn wordt geschikt gemaakt voor hoogfrequent gebruik van de metro. VolkerRail is als onderdeel van het VolkerWessels concern actief op het gebied van aanleg en onderhoud van spoor. Civiele bouwer Mobilis is onderdeel van de TBI Holding. De ombouw van de Hoekse Lijn tot station Hoek van Holland Haven wordt uitgevoerd in de zomer van 2017.

Dick van den Hoven

Zaterdag 26 mrt 2016 - 21:35:12
Dennis1977
Dennis1977
De mobiele link:


m.volkerrail.nl

Zondag 27 mrt 2016 - 10:58:31
jordy94
jordy94
Wellicht is het eerder ter sprake geweest.. Kunnen mensen met een NS abonnement straks nog gebruik maken van deze lijn? Dan doel ik op abonnement zoals Weekend Vrij.

Laatst bewerkt door jordy94 op Zondag 27 mrt 2016 om 10:59:01

Zondag 27 mrt 2016 - 11:00:23
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Nee.

Zondag 27 mrt 2016 - 11:00:41
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Lijkt me niet he, aangezien het straks geen spoorlijn meer is maar een metrolijn. Op de Randstadrail is je abonnement ook niet geldig.


Zondag 27 mrt 2016 - 11:06:19
jordy94
jordy94
Ja, het meest logische antwoord is inderdaad nee, maar echt een voordeel voor NS abonnementhouders is het dus niet.

Zondag 27 mrt 2016 - 12:28:07
treinfan
treinfan
Wel een voordeel voor houders van een RET-abonnement, dus per saldo maakt dat weinig uit.

Zondag 27 mrt 2016 - 12:52:36
michaben
michaben
In Hld gaat men overigens dit jaar al beginnen met de werkzaamheden, de sporen 5 en 6 worden gesaneerd om ruimte te maken voor de nieuwe technische ruimtes die al klaar moeten zijn voor de grote ombouw begint. Volgend jaar volgt spoor 4, terwijl spoor 3 weer in gebruik genomen gaat worden in september 2017 (samen met een nieuw aan te leggen spoor) als tijdelijk eindpunt. De ombouw en verlenging van Hld-Hlds gaat namelijk langer duren dan de rest van het tracé waardoor Hld in eerste instantie het eindpunt wordt.

Zondag 27 mrt 2016 - 14:56:55
ZJ37
ZJ37
Voor NS-personeel zou er misschien nog een (tijdelijke) regeling van kracht kunnen zijn (gratis/korting), zoals dat ook gold voor de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn.

Dinsdag 12 jul 2016 - 22:09:27
erwin_6610
erwin_6610
Facebook erwinstreinen Youtube erwin66101 Flickr erwin66101
Deze week is men begonnen met het plaatsen van hekken langs de lijn, in ieder geval bij station Maassluis. Dit ter bescherming van werknemers die met voorbereidende werkzaamheden gaan beginnen.

Dinsdag 10 jan 2017 - 17:41:29
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Inmiddels heb ik vernomen dat NS voornemens is om in samenwerking met ProRail en RET op 31 maart een en ander te organiseren.

Dinsdag 10 jan 2017 - 23:54:57
bnv
bnv
Wat is "een en ander" hier in dit verband?

Dinsdag 10 jan 2017 - 23:59:35
thom
thom
Ik denk dat je beter kunt wachten op een concrete uitspraak van de betrokken partijen, dit word alleen maar gesis en speculaas...

Woensdag 11 jan 2017 - 00:05:52
Frontier
Frontier
Quote
bnv (di 10 jan 2017 23:54:57 www.somda.nl): Wat is "een en ander" hier in dit verband?
Oké, dan zal ik het maar verklappen: midgetgolfen, steengrillen en aansluitend linedancen, met alle reizigers en personeelsleden die ooit over de Hoekse Lijn hebben gereden.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Woensdag 11 jan 2017 - 00:11:22
sfj
sfj
Alsjeblieft zeg....

Ontopic aub.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Woensdag 11 jan 2017 - 10:33:34
nhaven
nhaven
Vanochtend was men in de hal van station Schiedam Centrum bezig een groot plakkaat op te hangen met de kop "Vanaf 1 april tijdelijk busvervoer naar Hoek van Holland" met meer informatie.
Voor de liefhebber, kijk op www.ret.nl

Woensdag 01 mrt 2017 - 12:43:57
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Kan iemand mij vertellen of er op 18/19 of 25/26 maart treinen rijden op de Hoekse Lijn? 11/12 maart rijdt er niks volgens de reisplanner, maar verder dan 10 dagen vooruit staan de binnenlandse werkzaamheden nooit vermeld.

Woensdag 01 mrt 2017 - 12:53:57
NDS
NDS
ns.nl geeft geen werkzaamheden voor de Hoekselijn in die weekenden dus mag je er vanuit gaan dat het gewoon rijd.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Woensdag 01 mrt 2017 - 12:58:01
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Nou, dat is het punt dacht ik juist. Volgens mij staan binnenlandse werkzaamheden namelijk pas 10 dagen van tevoren in de reisplanner, alleen buitenlandse werkzaamheden staan er eerder is. Twee weekenden lang nergens werkzaamheden in Nederland lijkt me ook tamelijk onwaarschijnlijk anno 2017.

Woensdag 01 mrt 2017 - 13:17:51
NDS
NDS
Prima als jij ns.nl niet gelooft hoef ik het een volgende keer ook niet meer je op te zoeken

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Woensdag 01 mrt 2017 - 13:23:13
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Werkzaamheden worden tegenwoordig 2 maanden van tevoren vermeld.
Alleen de aangepaste dienstregeling wordt pas 10 dagen van tevoren in de reisplanner verwerkt.

Woensdag 01 mrt 2017 - 13:25:33
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Oké, dat wist ik niet, ik dacht zelf dat het 10 dagen was. Bedankt dan @NDS en @reisthijs!

Woensdag 01 mrt 2017 - 14:05:37
train85
train85
Quote
Jan-Mark (wo 01 mrt 2017 12:43:57 www.somda.nl): Kan iemand mij vertellen of er op 18/19 of 25/26 maart treinen rijden op de Hoekse Lijn? 11/12 maart rijdt er niks volgens de reisplanner, maar verder dan 10 dagen vooruit staan de binnenlandse werkzaamheden nooit vermeld.
Weekend 18 en 19 maart rijden er geen treinen tussen Sdm-Hld v.v. Weekend 25 en 26 Maart geen werkzaamheden.

www.mat64.nl

Woensdag 01 mrt 2017 - 14:12:20
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Aha, dus toch wel werkzaamheden. Bedankt voor je antwoord Florian!

Woensdag 01 mrt 2017 - 15:14:33
train85
train85
Werk in de plansystemen waar bijna elke vervoerder in werkt, dus zie ze iets meer dan 10 dgn van te voren

www.mat64.nl

Woensdag 01 mrt 2017 - 16:38:51
michaben
michaben
Quote
reisthijs (wo 01 mrt 2017 13:23:13 www.somda.nl): Alleen de aangepaste dienstregeling wordt pas 10 dagen van tevoren in de reisplanner verwerkt.
Dat 10 dagen gedoe is slechts een interne deadline die de NS zichzelf gesteld heeft, in werkelijkheid wordt het dagplan altijd telkens voor vier gehele weken ingevoerd. Momenteel is het dagplan dus t/m 26 maart vrijgegeven, volgende week volgt dan in principe het dagplan t/m 2 april en het wijzigingsblad van april. Er zit echter een marge ingebouwd in die genoemde 10 dagen omdat ten eerste de reisplanner geen live updates krijgt over nieuwe dienstregelingen (waarschijnlijk worden deze updates 's nachts doorgevoerd) en dus niet direct na het vrijgeven van de data up to date is, en daarnaast wil het nog wel eens gebeuren dat na de eerste uitgave nog aangevuld of gecorrigeerd moeten worden (de vervangende bussen willen nog wel eens missen in de eerste versie).

Op zich kan het dus zo zijn dat je tot 25 dagen vooruit al werkzaamheden ziet in de reisplanner, maar het kan gebeuren dat er nog dingen fout zijn of de vervangende bussen dus nog ontbreken. Maar dingen die aangepast zijn kloppen in principe wel, dus als je 25 dagen van te voren ziet dat treinen zijn opgeheven dan kun je er vanuit gaan dat er inderdaad werkzaamheden zijn, hooguit worden er nog bussen toegevoegd.

Donderdag 02 mrt 2017 - 07:17:37
Astraea
Astraea
Is eigenlijk bekend wat met de infrastructuur ter plaatse van Sdm en de sporen van de Hoekse Lijn tussen Sdm tot Rtd gaat gebeuren direct na de sluiting (dus vanaf 1 april). Gaat het perron van spoor 1 op Sdm dicht? Gaat men de sporen opbreken en vervangen door 1 spoor voor de goederentreinen? En hoe gaat men spoor 1 invullen te Rtd?

Donderdag 02 mrt 2017 - 08:02:54
michaben
michaben
Ik verwacht niet dat men nu meer gaat aanpassen dan noodzakelijk om het goederenwachtspoor aan te sluiten. In het kader van PHS staan wel aanpassingen op het programma waaronder wisselsanering te Sdm, wisselverplaatsing te Dhs en snelheidsverhogingen te Rtd (1:12 wissels richting de sporen 7 en 8 dacht ik) maar dat is onderdeel van hetzelfde programma als de spoorverdubbeling Rsw - Dtz en dat duurt nog wel en aantal jaren.

Dinsdag 07 mrt 2017 - 12:18:53
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Op zondag 26 maart zijn er pendelritten met historisch materieel tussen Rotterdam en Hoek van Holland als afscheid van de Hoekse lijn. De 766 rijdt ook, waarbij er ook van/naar Amsterdam (als Boottrein) gereisd kan worden: mat54.nl

Via Langs de Rails nog deze tijden:

Mat '46
Utm 09.23
Rtd 11.08-11.21
Hld 11.44-12.03
Rtd 12.36-12.51
Hlds 13.08-13.28
Rtd 14.06-14.21
Hld 14.44-15.03
Rtd 15.36-15.51
Hlds 16.18-16.28
Rtd 17.08-17.40
Utm 19.05

Mat '64
Utm 08.23
Rtd 10.08-10.51
Hlds 11.18-11.28
Rtd 12.06-12.21
Hld 12.44-13.03
Rtd 13.36-13.51
Hld 14.14-14.33
Rtd 15.06-15.21
Hld 15.44-16.03
Rtd 16.38-17.10
Utm 18.35

Laatst bewerkt door dennistd op Dinsdag 07 mrt 2017 om 12:34:41

Dinsdag 07 mrt 2017 - 13:08:32
plant
plant
Mat'64 ja? Gaat de 876 rijden?

Dinsdag 07 mrt 2017 - 17:21:26
treintje49
treintje49
ik kreeg paar dagen terug deze tijden door voor de rit van de 766 (alleen ledig mat wist mn contact persoon nog niet zeker):

Asd 7A A 08:47

Asd 7A V 09:23
Sdm 1 A 10:28
Hld 3 A 10:49

Hld 3 V 11:03
Rtd 1A A 11:36

Rtd 1A V 11:51
Hld 3 A 12:14

Hld 3 V 12:33
Rtd 1A A 13:06

Rtd 1A V 13:21
Hld 3 A 13:44

Hld 3 V 14:03
Rtd 1A A 14:36

Rtd 1A V 14:51
Hlds 2 A 15:18

Hlds 2 V 15:28
Rtd 1A A 16:06

Rtd 1A V 16:21
Hld 3 A 16:44

Hld 3 V 17:03
Rtd 1A A 17:38

Rtd 1A V 18:10
Asd 4A A 19:29

Dinsdag 07 mrt 2017 - 18:25:20
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Meer smaken dan de 876 zijn er bij mijn weten nog niet, zeker niet vanaf Utm

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 07 mrt 2017 - 21:48:30
Astraea
Astraea
Zijn de pendeltreinen gratis of komt er nog een kaartverkoop online?

Dinsdag 07 mrt 2017 - 22:01:47
thom
thom
Laten we gewoon even wachten tot de initiatiefnemer NS er wat over meld, dan weet je betrouwbaar alle ins en outs

Dinsdag 07 mrt 2017 - 22:15:41
plant
plant
Haha, ik bedoelde in mijn 876-vraag niet zo zeer welk stel er zou komen te rijden, ik vroeg me meer af of het klopte dat er dus mat'64 in actie komt.

Waarom ook niet natuurlijk, het stel zal (onder voorbehoud van de nodige controles) nog wel goedgekeurd zijn sinds de afscheidsrit?

Laatst bewerkt door plant op Dinsdag 07 mrt 2017 om 22:15:51

Dinsdag 07 mrt 2017 - 22:18:57
thom
thom
Dat stel krijgt gewoon regulier onderhoud binnen het NSM sinds de afscheidsrit

Woensdag 08 mrt 2017 - 06:53:17
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
Astraea (di 07 mrt 2017 21:48:30 www.somda.nl): Zijn de pendeltreinen gratis of komt er nog een kaartverkoop online?
Als je op de link van de stichting mat54 kijkt dan word voor dat stel je alvast op je wenken bedient.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 08 mrt 2017 - 12:27:27
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
phantom (wo 08 mrt 2017 06:53:17 www.somda.nl):
Quote
Astraea (di 07 mrt 2017 21:48:30 www.somda.nl): Zijn de pendeltreinen gratis of komt er nog een kaartverkoop online?
Als je op de link van de stichting mat54 kijkt dan word voor dat stel je alvast op je wenken bedient.
Daar staat toch echt:
Quote
Tickets voor de boottrein Amsterdam-Hoek v.v. koopt u bij Stichting Hondekop; tickets voor de pendelritten met de 766 en andere historische treinen worden door NS Reizigers verdeeld.
Er staat niet bij of ze gratis zijn of verkocht worden, alleen dat NS Reizigers verantwoordelijk is voor de verspreiding ervan.

Woensdag 08 mrt 2017 - 17:16:30
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Das gek ik meende eerder daar via een linkje namelijk wel die info te zien.
De site van NS zelf zwijgt vooralsnog altijd met info over dit "evenement"

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 08 mrt 2017 - 18:52:17
train85
train85
Kan jullie vast verklappen dat je bij de pendelritten gebruik kan maken van de OV-Chipkaart. De 273, 766 en 876 gaan inderdaad de pendelritten rijden tussen het normale verkeer door.

www.mat64.nl

Woensdag 08 mrt 2017 - 21:11:45
thom
thom
Ik gok dat het een zelfde opzet zal hebben als het pendelen op Asd-Hlm met 175 jaar spoor, een ingecheckte OVC en een afgehaald speciaal kaartje.

Woensdag 08 mrt 2017 - 21:18:38
doorreis
doorreis
Moest je die kaartjes toen af halen destijds, of kon je dat thuis achter de buis al opgeven. Dat weet ik eigenlijk niet meer...

Peter

Woensdag 08 mrt 2017 - 21:26:23
thom
thom
Dat kon op het perron in een speciale Kiosk

Donderdag 09 mrt 2017 - 00:08:36
doorreis
doorreis
Ja dát herinner ik me nog Thom, alleen niet meer of je je nou ook nog van te voren moest aanmelden via internet. Staat me zoiets bij namelijk...

Peter Wijshake

Donderdag 09 mrt 2017 - 01:28:15
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Dat was inderdaad vooraf aanmelden. Ik kan terugvinden dat ik me op 10 september aangemeld heb, op 17 september een e-ticket kreeg die ik op de dag zelf (20 september) ter plekke om kon wisselen voor een bewijs dat je met die trein mee mocht. Overigens waren die kaartjes ook nog zonder reservering beschikbaar volgens mij.

Donderdag 09 mrt 2017 - 08:18:54
martijn
martijn
Klopt

Donderdag 09 mrt 2017 - 17:25:06
train85
train85
Quote
train85 (wo 08 mrt 2017 18:52:17 www.somda.nl): Kan jullie vast verklappen dat je bij de pendelritten gebruik kan maken van de OV-Chipkaart. De 273, 766 en 876 gaan inderdaad de pendelritten rijden tussen het normale verkeer door.
De pendels zullen onderweg niet stoppen. De meeste pendels zullen beginnen en eindigen in Hld spoor 3, een enkele rijdt door naar Hlds.

www.mat64.nl

Maandag 20 mrt 2017 - 16:13:48
erwin_6610
erwin_6610
Facebook erwinstreinen Youtube erwin66101 Flickr erwin66101
Misschien een rare vraag, uit nieuwsgierigheid, maar wat gebeurt er eigenlijk met de eigendom van de stations? Blijven de stations eigendom van NS of gaan die over naar de Ret?

Maandag 20 mrt 2017 - 16:48:21
broek53
broek53
Stations zijn sowieso geen eigendom van NS, maar van ProRail. Dat NS ze mag uitbaten, is weer wat anders.

Maandag 20 mrt 2017 - 16:53:23
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
ProRail is nu nog eigenaar, maar dat gaat "straks" (aldus www.prorail.nl) over naar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, die tevens de ombouw gaat verzorgen. Ik neem aan dat dat dus ook voor de stations geldt. ProRail blijft betrokken in een adviserende rol.

Maandag 20 mrt 2017 - 17:13:24
Jmsz
Jmsz
In eerdere publicaties bijvoorbeeld op kaartjes leek het er op dat er een station bij zou komen in Hoek van Holland. Werktitel Hlds2 maar nu spreekt men over het verplaatsen van Hlds. Is dit een wijziging van de plannen of is dit altijd al de bedoeling geweest?

Maandag 20 mrt 2017 - 17:18:40
michaben
michaben
Het is in ieder geval al heel erg lang zo dat het nieuwe station in plaats van het huidige komt. De plannen voor de verlenging naar het strand zijn echter nog niet definitief, dit deel van het project laat dan ook nog enkele jaren op zich wachten, tot die tijd zal Hld het eindpunt zijn (in eerste instantie een tijdelijk eindpunt op spoor 3, later een nieuw eindpunt ter hoogte van de fietsenstalling naast spoor 1).

Maandag 20 mrt 2017 - 19:08:44
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
NS heeft ook van zich laten horen over het afscheid: nieuws.ns.nl
Belangrijkste quote: "Om te voorkomen dat het te druk wordt tijdens de historische ritten zijn er historische kaartjes gedrukt. Deze zijn op de dag zelf te verkrijgen op het perron."

Dinsdag 21 mrt 2017 - 18:32:17
AlexH
AlexH
Blijven de goederentreinen op de Hoekse Lijn rijden? Ik heb er geen verstand van, maar de spoorbreedte blijft hetzelfde, als je de ATB laat liggen en een diesellok voor de trein knoopt, kan dat "gewoon" door blijven gaan. Met mijn nuchtere blik dan

Weet niet of de RET een soort treindienstleider heeft, dat zou nog problemen kunnen geven.

Dinsdag 21 mrt 2017 - 18:33:37
thom
thom
Daar is al uitgebreid over gepraat op deze pagina

Dinsdag 21 mrt 2017 - 18:47:00
AlexH
AlexH
Ah, ik zie het. Niet aan gedacht om naar 2012 terug te scrollen.

Woensdag 22 mrt 2017 - 19:02:44
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
En wie het overzicht kwijt is hoe alles gaat worden, moge hier kijken: sporenplan.nl

Laatst bewerkt door Jan-Mark op Woensdag 22 mrt 2017 om 19:03:00

Woensdag 22 mrt 2017 - 19:56:15
Nelis
Nelis
Heeft Euroclav (zoals aangegeven op de tekening) nog actief spoorvervoer? of omvat het goederenvervoer slechts bloktreinen naar vopak?

Woensdag 22 mrt 2017 - 20:06:59
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Volgens mij baseert de maker de tekeningen op sporenplan.nl niet op de activiteit op de sporen, maar slechts op de aanwezigheid ervan.

Woensdag 22 mrt 2017 - 23:19:50
sjoerd
sjoerd
De maker baseert zich op het laatst bekende uitvoeringsontwerp (as to build).

Woensdag 22 mrt 2017 - 23:22:26
Astraea
Astraea
Voor de duidelijkheid: Oranje Buitenpolder wordt geen regulier station maar komen enkel evacuatieperrons omdat de lijn daar slecht bereikbaar is voor hulpdiensten (en de afstand tussen de normale stations te groot is).

Woensdag 22 mrt 2017 - 23:28:00
sjoerd
sjoerd
Da's handig: evacuatieperrons waar je de reizigers niet kunt bereiken! Of ontbreekt er een gegeven?

Woensdag 22 mrt 2017 - 23:31:47
Frontier
Frontier
Quote
Astraea (wo 22 mrt 2017 23:22:26 www.somda.nl): (en de afstand tussen de normale stations te groot is).
We praten over slechts een paar kilometer... Of is dat voor metrobegrippen schrikbarend veel?

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Donderdag 23 mrt 2017 - 07:21:13
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
Astraea (wo 22 mrt 2017 23:22:26 www.somda.nl): Voor de duidelijkheid: Oranje Buitenpolder wordt geen regulier station maar komen enkel evacuatieperrons omdat de lijn daar slecht bereikbaar is voor hulpdiensten (en de afstand tussen de normale stations te groot is).
Dan zal men al helemaal een wereldreis moeten maken als ze in Hoek v holland een probleem krijgen.
Om nog maar te zwijgen over halte HvH strand later
Overigens valt me op in die tekening,dat HvH nog aardig wat sporen vertoont,blijven die allemaal liggen of gaat men daar ook nog even lekker saneren ?

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 23 mrt 2017 - 07:34:13
b2py
b2py
Dat is zoals het aangelegd gaat worden, je moet wel knap kunnen keren daar. Wellicht wat opstel voor de ochtendritten etc

Donderdag 23 mrt 2017 - 09:56:03
mvboetzela
mvboetzela
Quote
sjoerd (wo 22 mrt 2017 23:28:00 www.somda.nl): Da's handig: evacuatieperrons waar je de reizigers niet kunt bereiken! Of ontbreekt er een gegeven?
Je mag aannemen dat naar de locatie van zo'n evacuatieperron wel een toegangsweg zal worden aangelegd.

Donderdag 23 mrt 2017 - 09:58:35
mvboetzela
mvboetzela
Quote
Frontier (wo 22 mrt 2017 23:31:47 www.somda.nl):
Quote
Astraea (wo 22 mrt 2017 23:22:26 www.somda.nl): (en de afstand tussen de normale stations te groot is).
We praten over slechts een paar kilometer... Of is dat voor metrobegrippen schrikbarend veel?
De Metro hanteert het "safe haven" principe. Er wordt bij elke calamiteit doorgereden naar het eerstvolgende station. Uiteraard om te voorkomen dat er in de tunnel een trein onbereikbaar blijft steken. Om dat principe goed uit te voeren is er ook een maximum aan de tijd/afstand die een metro in zo'n situatie nog moet afleggen. Kennelijk is er op de Hoekse lijn een halte afstand die groter is dan die norm afstand. En dan moet er dus een safe haven bijgebouwd worden.

Donderdag 23 mrt 2017 - 10:04:37
evangoor
evangoor
Ik mis alleen de tunnel op dit traject. Wat moet een trein een levensgevaarlijk vervoermiddel zijn in de ogen van de metro-aanleggers.

Overigens: safe-haven werd in Amsterdam direct buiten de deur gezet als 'goed idee', toen er werd gedreigd dat, voor het rijden op stationsafstand, lijn 51 geweerd zou gaan worden tussen Spaklerweg en CS.

Laatst bewerkt door evangoor op Donderdag 23 mrt 2017 om 12:13:17

Donderdag 23 mrt 2017 - 11:07:16
vdgrail
vdgrail
Voor de specifieke uitwerking bij de Hoekse Lijn is dit document interessant (PDF p. 41 of p. 141): hoekselijn.mrdh.nl

De safe-haven grens ligt dus op 200 seconden. Verder komen er langs de spoorbaan om de 400m plekken voor hulpdiensten.

Hiermee lijkt het een kleine stap naar een reguliere halte. Wel is vreemd dat de aan te leggen fietsbrug (www.wos.nl) aan de oostkant van het Oranjekanaal niet gecombineerd is met de evacuatie-halte. Dat had met voortschrijdend inzicht een extra spoorkruising uitgespaard.

Donderdag 23 mrt 2017 - 14:46:08
cuneo56
cuneo56
Zijn meestal goed bedoelde idee'en om voor vermeende veiligheid te zorgen.
Maar er zijn helaas ook voorbeelden te noemen waarbij een vluchtdeur in een geluidsscherm gewoon op een sloot uitkomt

Donderdag 23 mrt 2017 - 19:13:53
AlexNL
AlexNL
Quote
evangoor (do 23 mrt 2017 10:04:37 www.somda.nl): Ik mis alleen de tunnel op dit traject. Wat moet een trein een levensgevaarlijk vervoermiddel zijn in de ogen van de metro-aanleggers.
Ik denk niet dat de ontwerpers van de metro er zo naar kijken, ze zullen eerder kijken naar hoe incidentenafhandeling op de rest van het netwerk is geregeld.

Als je op de rest van het metronetwerk het safe haven-principe hanteert maar op een stukje van de Hoekse Lijn iets anders gaat doen betekent dit dat er meer documenten geschreven moeten worden ("wat doen we hier? wat doen we daar?"), zullen er aparte rampenoefeningen moeten komen, en: metrobestuurders moeten het ook maar onthouden.

Als er eens iets aan de hand is op dat stuk spoor wil je in dat geval niet dat een bestuurder blijft doorrijden tot het volgende station, wat juist een afwijking is van wat op de rest van het net wél geldt.

Donderdag 23 mrt 2017 - 19:45:43
b2py
b2py
Heeft het ook niet iets met capaciteit te maken dat de rijweg Steendijk - Hoek v Holland niet voldoende kort is om dicht op elkaar te rijden.

Donderdag 23 mrt 2017 - 20:12:51
michaben
michaben
Bij de LZB beveiliging die de RET gebruikt heb je daar geen last van, dat is allemaal cabinesignalering met korte automatische blokken.
Quote
AlexNL (do 23 mrt 2017 19:13:53 www.somda.nl): Ik denk niet dat de ontwerpers van de metro er zo naar kijken, ze zullen eerder kijken naar hoe incidentenafhandeling op de rest van het netwerk is geregeld.
Alleen wordt dat principe dus niet toegepast, dat kan ook helemaal niet, daar is de opvolgtijd te kort voor (die soms zo kort als 90 seconden is, terwijl de rijtijd tussen twee opeenvolgende stations tot 150 seconden kan oplopen). Als je die safe haven wil toepassen op het bestaande net zonder verdere aanpassingen kun je de frequentie van 18 metro's per uur niet betrouwbaar uitvoeren.

Donderdag 23 mrt 2017 - 20:20:38
b2py
b2py
Werkt dat ook met het safe-haven principe dan?

Donderdag 23 mrt 2017 - 20:44:45
michaben
michaben
Het beveiligingssysteem kent een 'vertrekverbod' signalering, dat zowel handmatig als automatisch ingesteld kan worden. Wordt nu geloof ik ook gebruikt voor safe-haven bij Rotterdam Centraal richting de RandstadRail, en ook op het gelijkvloerse gedeelte in Rotterdam Oost om te voorkomen dat een metro op een overweg tot stilstand komt vanwege een bezet blok. In de nieuwe tunnel van de RandstadRail geld safe-haven wel, het zal allemaal wel zo komen door de simpele reden dat bij nieuwe infrastructuur de nieuwste eisen gelden, terwijl bestaande infrastructuur de oude eisen nog van toepassing blijven tot de eerstvolgende grote renovatie.

Vrijdag 24 mrt 2017 - 18:26:19
jorisjan
jorisjan
Twitter JJHoogduin Facebook jorisjanhoogduin Youtube Jorisjanreter
even een vraag ik heb begrepen dat de speciale kaartjes allen woorden uitgeven op Rtd en nu de mensen die uit Hld en Hlds komen moeten dan eerst met de gewonnen trein naar Rtd en dan mee met de pendeltreinen ?

Laatst bewerkt door jorisjan op Vrijdag 24 mrt 2017 om 18:27:23

Vanwege mijn beperking zijn mijn berichten soms lastig leesbaar. Het beheer controleert en corrigeert mijn forumberichten. en mag 3 berichten per dag versturen

Vrijdag 24 mrt 2017 - 20:24:06
thom
thom
Lopen kan ook

Zaterdag 25 mrt 2017 - 08:28:17
train85
train85
Quote
jorisjan (vr 24 mrt 2017 18:26:19 www.somda.nl): even een vraag ik heb begrepen dat de speciale kaartjes allen woorden uitgeven op Rtd en nu de mensen die uit Hld en Hlds komen moeten dan eerst met de gewonnen trein naar Rtd en dan mee met de pendeltreinen ?
Heb het gisteren nagevraagd. De organisatie houdt daar rekening mee. Dus je kan vanaf Hld naar Rtd. Daar dan de kaartjes halen.

www.mat64.nl