Geschiedenis van de stationshal Utrecht CS
Forum: Algemeen - Algemeen
04-10-2011 12:25:07
aarclay
aarclay
Het leek mij niet handig om het topic over de 'Verbouwing van Utrecht Centraal' te vervuilen met mijn vraag, dus daarbij open ik maar even een nieuw topic.

Ik zag op Stationsweb deze foto staan: http://www.stationsweb.nl/utrechtcs/afb189.jpg

Op het moment dat deze foto werd gemaakt was de stationshal er nog niet, betekent dit dat er een traverse was vanaf Jaarbeurs naar Hoog Catherijne, met trappen naar de perrons? En hoe zat het met de tunnels, en het busstation?
Van de stationshal zie ik weinig foto's van vroeger op stationsweb.

Kan er iemand wat meer vertellen over de inrichting van Utrecht CS voordat de hal er was? En net nadat de hal er was. Ik zie ook op deze foto: http://www.stationsweb.nl/utrechtcs/afb121.jpg dat er een NS-winkeltje centraal in de hal stond? (zie foto; rechts).

Iemand die meer informatie heeft over het vroegere station Utrecht CS van 1980 t/m 1995?

Laatst bewerkt door aarclay op 04-10-2011 12:27


Choo choo.....
 

04-10-2011 13:14:49
dwem
dwem
Quote
aarclay (di 04 okt 2011 12:25:07 https://www.somda.nl/forum/11002/p358246/):Ik zag op Stationsweb deze foto staan: http://www.stationsweb.nl/utrechtcs/afb189.jpg

Op het moment dat deze foto werd gemaakt was de stationshal er nog niet, betekent dit dat er een traverse was vanaf Jaarbeurs naar Hoog Catherijne, met trappen naar de perrons? En hoe zat het met de tunnels, en het busstation?
Van de stationshal zie ik weinig foto's van vroeger op stationsweb.


Dit is wel degelijk de stationshal van het huidige Utrecht CS, alleen in zijn eerste versie, dus nog vóór de vergroting van de hal en vóór de "verwinkeling", toen er aan de zuidkant (zijde Den Bosch/Arnhem) nog een ouderwetse lokettenwand was.
De traverse richting Jaarbeursplein was er net als nu en de overgang naar Hoog Catharijne ook. De busstations waren er al, de tramlijn nog niet. De tunnels zijn veel ouder dan dit station, minimaal van 1939.

Quote
Kan er iemand wat meer vertellen over de inrichting van Utrecht CS voordat de hal er was? En net nadat de hal er was. Ik zie ook op deze foto: http://www.stationsweb.nl/utrechtcs/afb121.jpg dat er een NS-winkeltje centraal in de hal stond? (zie foto; rechts).

Iemand die meer informatie heeft over het vroegere station Utrecht CS van 1980 t/m 1995?


Jeetje, er is zoveel over te zeggen. Zoek eens in de oude nummers van Op de Rails. In de loop der jaren is elke verbouwing/herinrichting wel beschreven.

En ja, er was een NS-winkeltje dat combineerde de functie van inlchtingenloket met de verkoop van spoorse hebbedingetjes.

Dirk
 

04-10-2011 13:51:39
maigoda
maigoda
De oude traverse liep in "een beetje slingerend". De eerstgenoemdefoto als uitgangspunt genomen, kijk je op die foto als het ware in de riching van de eerste AH-togo (er is inmiddels namelijk een tweede, die op de foto achter je bevindt). De oude traverse zat zo'n beetje op de plek waar nu de genoemde AH-togo en de KLPD zit en begon bij de trap naar spoor 4b.

Je kunt het je wellicht nu niet meer voorstellen, maar deze trap is enige jaren de hoofdingang geweest van het station. Ter illustratie van de situatie van toen, zelfs nog zonder de Chaterijnetoren: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/119877 (volgens de website 1973, maar deze foto is ouder, omdat in 1973 Hoog Catharijne al grotendeels klaar was).

De hal die dus op de eerstgenoemde foto ziet, is dus van iets latere datum dan de traverse zelf. Deze traverse was precies zo lang dat deze uitkwam bij spoor 15, alwaar de traverse afboog naar rechts, om dan uit te komen bij de jaarbeurstraverse, die toen nog ietsjes langer was. Immers, spoor 18/19 waren er toen nog niet.

De traverse liep dus als het ware in een U-vorm. Als je toendertijd de jaarbeustraverse denkbeeldig doortrok, kwam je uit op de plek waar de eerstgenoemde foto is gemaakt. De huidige stationshal (geopend mei 1989) werd precies in deze U-vorm gebouwd, zodat het tevens mogelijk was om vanaf de jaarbeurstraverse rechtdoor te lopen door de stationshal naar Hoog Catharijne.

De tweede foto is zeker zo interessant. Wat je ziet is namelijk De Spoorwinkel. Of er, zoals Dirk zegt, inlichtingen verkregen konden worden, dat kan ik me niet herinneren. Wat ik er nog wel van weet, is dat ik er in 1990 m'n eerste spoor-boeken aangeschaft heb.

Meer foto's, waaronder luchtfoto's, zijn te vinden op: http://www.hetutrechtsarchief.nl/spoorwegen
Als zoekterm "Utrecht Centraal Station" leidt naar veel meer oudere foto's. Zelfs eentje waarop te zien is dat de fietsenstalling onder spoor 1/2 ooit gewoon bovengronds was en naast spoor 3 zat.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 04-10-2011 13:53
 

04-10-2011 14:00:42
gvttreinen
gvttreinen
De eerste foto is van de lokettenrij waar later de bagagekluisjes stonden en nu de tijdelijke Etos en AH zetelen.
Vanuit de 'stad' liep je zo tegen de loketten aan, vervolgens links af en dan meteen rechts af de traverse over naar de sporen met aan twee zijde (rol)trappen.

Spoorwinkel was idd ook voor informatie, de winkel is later 'verhuisd' naar het spoorwegmuseum...althans de spoorse spulletjes.
 


04-10-2011 14:41:16
dvdhoven
dvdhoven
Even een paar aanvullingen.
De eerste traverse liep tussen de roltrappen aan de B-zijde en de vaste trappen aan de A-zijde en eindigde recht op een trap naar het Stationsplein.
De knik bij spoor 14/15 zat er toen al wel in. In de 2e hoek, dus waar hij richting Jaarbeurs liep, zaten de trappen van 14/15.
De aparte trap van spoor 4 is met de eerste hal en de restauratie gebouwd na sloop van het stationsgebouw in 1974. Dat gedeelte is goed te herkennen aan de schroten in het plafond.
Het eerste plaatskaartenkantoor had een hangende kelder tussen de liggers in. Smal wenteltrapje naar beneden.
De middentunnel is net zo oud als het station, dus ergens uit de 19e eeuw. Had tot de laatste verbouwing nog mooie natuurstenen zuilen. Daarvan kun je er nog een paar zien bij spoor 11/12. Deze tunnel had vroeger trappen aan beide kanten.
Van de Noordertunnel weet ik de leeftijd niet. Voor de laatste modernisering had sterk het Ravesteijnkarakter, de architect die het oude stationsgebouw, na de brand in de jaren 30, ingrijpend heeft verbouwd.
De Jaarbeurstraverse is gebouwd over de Van Gend&Loos loods. Daarvan was tot voor nog een betonnen stootblok te zien. Die omstandigheid heeft ervoor gezorgd dat hij een brug-achtig karakter heeft; hangend aan liggers.
De traverse had oorspronkelijk zwarte rubber tegels als vloerbedekking. Dat was glibberen en glijden bij nat weer.


Dick van den Hoven
 

04-10-2011 14:57:00
maigoda
maigoda
Quote
gvttreinen (di 04 okt 2011 14:00:42 https://www.somda.nl/forum/11002/p358264/): De eerste foto is van de lokettenrij waar later de bagagekluisjes stonden en nu de tijdelijke Etos en AH zetelen.
Vanuit de 'stad' liep je zo tegen de loketten aan, vervolgens links af en dan meteen rechts af de traverse over naar de sporen met aan twee zijde (rol)trappen.

Spoorwinkel was idd ook voor informatie, de winkel is later 'verhuisd' naar het spoorwegmuseum...althans de spoorse spulletjes.


Dat klopt niet, de lokettenrij die op de eerstgenoemde foto zichtbaar is, daar zit nu de stationshal achter. Vanuit de positie op de eerstgenoemde foto zit de tweede AH-togo en de etos achter je.
Groetjes,
Emiel
 

04-10-2011 15:28:49
gvttreinen
gvttreinen
Was ie niet zo groot dat ie daar zelfs in doorliep?
M`n geheugen laat me in de steek
 

04-10-2011 15:39:56
dvdhoven
dvdhoven
Van het plaatskaartenkantoor op de foto is het achterste gedeelte weggehaald voor vergroting van de hal. Het gedeelte ongeveer ter hoogte van de fotograaf is gebleven, daar zit/zat de kelder onder. In dat gedeelte heeft jarenlang nog de stationskapper gezeten, die zijn rookhok in de kelder had. Later nog iets van Palthe.


Dick van den Hoven
 

04-10-2011 18:40:55
seinhuis
seinhuis
(Heel) Oude foto's van Utrecht CS zijn te vinden op http://stationsweb.nl/station.asp?station=utrechtcs  

04-10-2011 23:57:38
daniel81
daniel81
Aardig detail: de vergroting van de stationshal hing samen met Treinen door de Tijd, vandaar dat het gereed kwam in mei 1989