Spotters opgelet!
Forum: Algemeen - Algemeen
24-07-2011 16:50:58
^TuRBo^
^TuRBo^
Beste allemaal,

Ik post niet snel hier op Somda, maar nu wil ik als Internationaal machinist wat kwijt.
Zaterdag 23 Juli 2011 ben ik met een trein over Lage Zwaluwe gereden, dit was in de ochtend rond een uurtje of half 11.
Nu stonden een aantal spotters op het perron wat platen te schieten, geen problemen mee, maar...
Draag alsjeblieft geen rode werkkleding bij het spotten, draag je dat wel, zwaai dan NIET de trein toe!
Waarom niet zullen er een aantal denken, dat zal ik even uitleggen.

Rood = veiligheidsman.
Rood = Gevaar.
Rood = Stoppen.

Staat er dus iemand in het rood gekleed en hij of zij staat langs het spoor dan hebben we het over een veiligheidsman/vrouw, staat deze persoon te zwaaien, maakt niet uit hoe, dan MOETEN wij dat vertalen naar GEVAAR en dus STOPPEN.
Nu is het dus aan de machinist om te beoordelen of dit, in dit geval waar ik nu over spreek, een serieus signaal is of een spotter die staat te zwaaien. Dat is niet handig. Nu snap ik wel dat iemand gaat zwaaien uit enthousiasme, maar let hier op, want het kan zomaar een MCN triggeren om te stoppen.
Mocht je echt rode(werk) kleding aan willen hebben en gaan spotten, doe dan alleen je hand omhoog en hou die omhoog, dan is er niets aan de hand. Dat is voor ons een teken dat je ons gezien heb en wij zien dat heus wel, alleen hebben niet alle MCN's zin om daarop te reageren. Wij zijn ook maar mensen!

Feit is wel dat MCN's vrij snel een TRDL bellen en er melding van maken en dan krijg je weer het geijkte het is nooit goed met prorail.
Niet altijd prorail de schuld geven van het wegsturen van spotters, kijk ook eens naar de medespotters die zich gevaarlijk ophouden op en langs het spoor, en ik zie ze, tot mijn spijt, steeds vaker gevaarlijke dingen doen. Spreek ze aan en laat hen bewust worden van het gevaar. Tot zover mijn betoog.

Groeten,
Jeroen (^TuRBo^ op de Somda Chat)
Internationaal Machinist

NOTE1: Het is niet de bedoeling een discussie los te maken, zie het meer als quideline en wij bellen niet allemaal alleen wanneer er spotters staan. Ja er zijn MCN's die er een sport van maken.

NOTE2: @mods ik blijf deze post vullen als ik meer misstanden tegen kom. hopelijk komen we dan tot een mooie lijst als guideline en kunnen jullie nog vele mooie platen schieten langs de baan.

Laatst bewerkt door ^TuRBo^ op 24-07-2011 16:53
 

24-07-2011 17:09:57
edje
edje
Helemaal mee eens met het bovenstaande verhaal.
Klein puntje, een veiligheidsman, draagt altijd oranje veiligheidskleding.

Als spotter zijnde, kun je het beste gewoon veilig op afstand blijven van het spoor, dan hoef je ook geen geel of oranje veiligheidsspul aan.
En zwaaien naar de machinist hoeft toch niet, de meesten zullen je niet kennen, en willen je ook niet kennen.
 

24-07-2011 17:10:24
sander14
sander14
Ik neem aan dat het gaat om het dragen van een rood/oranje hesje?  

24-07-2011 17:15:52
^TuRBo^
^TuRBo^
Niet alleen een hesje. In dit geval heb ik het over werkbroek en werk jas in deze kleur. Wat nu redelijk vaak voorkomt gezien het weer.  


24-07-2011 17:16:28
NDS
NDS
quote Edje: "Als spotter zijnde, kun je het beste gewoon veilig op afstand blijven van het spoor, dan hoef je ook geen geel of oranje veiligheidsspul aan."
Mij is in het verleden door treinpersoneel op Lage Zwaluwe wel eens gevraagd of ik als ik op het einde van het perron ging spotten juist wel een GEEL veiligheidsvest wilde dragen. Ik was daar in die periode altijd s'avonds, zomer en winter en dus ook in het donker.

quote Edje: "En zwaaien naar de machinist hoeft toch niet, de meesten zullen je niet kennen, en willen je ook niet kennen."
Daarnaast is hand opsteken( niet uitgebreid zwaaien) bij mijn weten het teken om aan te geven dat je een trein die langs je af komt gezien hebt en er rekening mee houd.

Groetjes Michiel( die de laatste 2 jaar nauwelijks meer als spotter op stations actief is)

Laatst bewerkt door NDS op 24-07-2011 17:19


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

24-07-2011 17:20:42
treintim
treintim
Moeten machinisten overigens alleen stoppen als spoorwegpersoneel/veiligheidsmensen staan te zwaaien (= stop/noodsignaal)?
Of ook als andere mensen dit teken geven (aan de machinist uiteraard om te beoordelen of dit serieus is)?

In elk geval steek ik wel eens naar gelang de situatie mijn hand op als ik langs de baan sta (en dat wordt zeker wel gewaardeerd door machinisten), zwaaien doe ik uiteraard nooit en dat is dan ook een wereld van verschil.

Laatst bewerkt door treintim op 24-07-2011 17:31
 

24-07-2011 17:27:27
^TuRBo^
^TuRBo^
Nee ook een passant langs het spoor kan een trein laten stoppen. Dat is wel vaker gebeurd in het verleden. Als voorbeeld een overweg tussen APD en DV was een auto blijven steken op een overweg, de, wat later bleek, eigenaar is toen hevig zwaaiend en nerveus, langs het spoor richting trein gerent die kwam aanrijden. Als MCN weet je dan wel dat er iets aan de hand is en stop je.  

24-07-2011 17:30:36
edje
edje
Quote
NDS (zo 24 jul 2011 17:16:28 https://www.somda.nl/forum/10697/p347172/): quote Edje: "Als spotter zijnde, kun je het beste gewoon veilig op afstand blijven van het spoor, dan hoef je ook geen geel of oranje veiligheidsspul aan."
Mij is in het verleden door treinpersoneel op Lage Zwaluwe wel eens gevraagd of ik als ik op het einde van het perron ging spotten juist wel een GEEL veiligheidsvest wilde dragen. Ik was daar in die periode altijd s'avonds, zomer en winter en dus ook in het donker.

quote Edje: "En zwaaien naar de machinist hoeft toch niet, de meesten zullen je niet kennen, en willen je ook niet kennen."
Daarnaast is hand opsteken( niet uitgebreid zwaaien) bij mijn weten het teken om aan te geven dat je een trein die langs je af komt gezien hebt en er rekening mee houd.

Groetjes Michiel( die de laatste 2 jaar nauwelijks meer als spotter op stations actief is)


Moet een boer op een trekker in een weiland langs het spoor dan ook zwaaien?
Moet je als reiziger op een perron als je aan het uiteinde van het perron een peuk gaat roken, dan ook een vestje aan?
Nee zolang jij je op normaal toegankelijk terrein bevind is dat natuurlijk allemaal overdreven.
 

24-07-2011 18:03:00
john2
john2
Is er geen universeel teken wat veiligheids mensen als gevarenteken kunnen gebruiken?  

24-07-2011 18:10:02
nohab
nohab
Quote
^TuRBo^ (zo 24 jul 2011 17:15:52 https://www.somda.nl/forum/10697/p347171/): Niet alleen een hesje. In dit geval heb ik het over werkbroek en werk jas in deze kleur. Wat nu redelijk vaak voorkomt gezien het weer.
Regenkleding is heus niet altijd rood. En met dit weer zullen er maar heel weinig fotografen actief zijn.
Quote
^TuRBo^ kijk ook eens naar de medespotters die zich gevaarlijk ophouden op en langs het spoor, en ik zie ze, tot mijn spijt, steeds vaker gevaarlijke dingen doen.
Komt naar mijn mening juist door die hekkenplaatserij. Door die dingen worden mensen gedwongen dichter op het spoor te gaan staan om die rotdingen buiten beeld te houden.

Laatst bewerkt door nohab op 24-07-2011 18:12
 

24-07-2011 18:24:28
^TuRBo^
^TuRBo^
Quote
john2 (zo 24 jul 2011 18:03:00 https://www.somda.nl/forum/10697/p347182/): Is er geen universeel teken wat veiligheids mensen als gevarenteken kunnen gebruiken?


Er is een universeel teken ja, maar die kunnen door wat dan ook snel vergeten worden, iedereen is mens en reageert anders bij calamiteiten. Als iemand met iets Rood/Oranje staat en die staat druk te zwaaien om de aandacht van een MCN kan dat heel snel vertaald worden naar "er is iets aan de hand" door de MCN dus stoppen wij, juist omdat zoiets niet gebruikelijk is en zelden voorkomt. Daarom zijn er in de spoorweg wet afspraken gemaakt daaromtrent. Hand omhoog, ik heb u gezien meester. Stopteken, er is gevaar! Wat dat teken is staat ook omschreven, maar onthoud wel het eerste wat ik schreef, dat komt zelden voor en iedereen is mens en reageert anders bij calamiteiten.
 

24-07-2011 18:32:40
^TuRBo^
^TuRBo^
Quote
nohab (zo 24 jul 2011 18:10:02 https://www.somda.nl/forum/10697/p347186/):
Quote
^TuRBo^ (zo 24 jul 2011 17:15:52 https://www.somda.nl/forum/10697/p347171/): Niet alleen een hesje. In dit geval heb ik het over werkbroek en werk jas in deze kleur. Wat nu redelijk vaak voorkomt gezien het weer.
Regenkleding is heus niet altijd rood. En met dit weer zullen er maar heel weinig fotografen actief zijn.
Quote
^TuRBo^ kijk ook eens naar de medespotters die zich gevaarlijk ophouden op en langs het spoor, en ik zie ze, tot mijn spijt, steeds vaker gevaarlijke dingen doen.
Komt naar mijn mening juist door die hekkenplaatserij. Door die dingen worden mensen gedwongen dichter op het spoor te gaan staan om die rotdingen buiten beeld te houden.


Volgens mij begrijp je me verkeerd, ik heb het over veiligheidsmensen en de kleding die daarbij gedragen word en mensen die gelijksoortige kleding dragen bij het spotten, dat hoeft per definitie geen regen kleding te zijn!

Wat betreft de hekken e.d. kan ik heel kort over zijn, die staan er voor een rede en niet om de spotters te zieken en er bestaat niet iets, als dichterbij het spoor. Dat maak jij ervan, er zijn genoeg andere plekken waar je wel goed kan platen. Sta je dicht langs het spoor of voor/achter een geplaatst hek waar je niet mag komen, dan moet je ook niet zeuren dat je weg word gestuurd en zelfs een boete kan krijgen. Dat is jou verantwoording en niet die van het hek.

Laatst bewerkt door ^TuRBo^ op 24-07-2011 18:34
 

24-07-2011 19:07:53
AgentX
AgentX
Even voor de goede orde: waarom zou je in vredesnaam als spotter opvallend gekleed moeten zijn? Vaak is een spotter ook een fotograaf en over het algemeen is de bedoeling van fotografen dat ze zich zo onzichtbaar mogelijk opstellen om hinder te voorkomen. Spotters die in gele vestjes aan het eind van het perron staan worden juist vaak verward met spoorwegpersoneel, of andere belangrijke mensen die opvallend gekleed moeten zijn.

Mijn tip: draag donkere, onopvallende kleding zodat machinisten je niet zien. Op deze manier valt er ook weinig te schrikken en zo voorkom je ook dat de TRDL gebeld wordt. Spotters die zo graag een tyfoon op de film willen hebben nemen maar een spandoek mee!
 

24-07-2011 19:24:12
bart84
Moderator
bart84
Quote
AgentX (zo 24 jul 2011 19:07:53 https://www.somda.nl/forum/10697/p347196/):
Mijn tip: draag donkere, onopvallende kleding zodat machinisten je niet zien. Op deze manier valt er ook weinig te schrikken en zo voorkom je ook dat de TRDL gebeld wordt. Spotters die zo graag een tyfoon op de film willen hebben nemen maar een spandoek mee!

Ik zou niet compleet onzichtbaar langs het spoor gaan staan. Als de MCN je dan toch ziet, kan hij/zij alsnog op verkeerde gedachten komen, zoals: "waarom staat die persoon zo verdekt/verdacht opgesteld. Is hij iets van plan?" En dan alsnog bepaalde instanties (TRDL/spoorwegpolitie) bellen.
Gedraag je normaal en zorg dat je te zien bent en breng jezelf en zeker anderen niet in gevaar.

Laatst bewerkt door bart84 op 24-07-2011 19:25


Mvg. Bart
 

24-07-2011 20:21:51
HansBeeker
HansBeeker
Met niet alle reacties gelezen te hebben, wil ik als (1x/week) Cargo Mcn ook nog wat kwijt:

- Veiligheidsmensen dragen altijd ORANJE hesjes. Spoorwegpersoneel geel.
Het is bij Veiligheidsmensen en Spoorwegpersoneel verboden rode kledij te dragen onder hun hesje. Maar een spotter mag dit wel, zolang het maar géén reflecterende kledij is.

- Zwaaien naar de Mcn: Zwaai niet, steek alleen je hand recht omhoog. Bij zwaaien word er al gauw aan een gevarensein gedacht. Een gevarensein met de hand is wuivend in de rondte draaien, met de klok mee (in een O-vorm). Ik heb om deze reden al aantal keer een noodremming ingezet. Zie voor meer informatie het Seinenboek (http://www.railmeester.nl/mediapool/69/699637/data/seinenboek2007.pdf) en dan sein 522a op pagina 24.
Daar staan nog wat gebaren die je beter niet kan gebruiken.
Steek je hand recht omhoog, dan zal hij eerder denken: "ik ben gezien"
- Sta je ergens verscholen, en een trein nadert, spring niet zomaar tevoorschijn. Dit laat de Mcn ernstig schrikken

De Meester zal bij schrikken sowieso de TRDL bellen, met als gevolg dat er een Aanwijzing VR afgegeven word cq een BOA/politie langs gestuurd word.

Oja, een hesje aan doen en binnen de hekken komen als spotter is ook niet toegestaan. Ga zeker niet zomaar met een hesje langs de baan (ook al sta je legaal) fotograferen. De Meester word dan snel in de war gebracht.

Laatst bewerkt door HansBeeker op 24-07-2011 20:25
 

24-07-2011 20:35:55
HansBeeker
HansBeeker
Toevoeging over voorgaand bericht: Het echte gevarensein is die in hetzelfde seinenboek op pagina 25. Sein 508 en 509 weergeven dit nog beter.  

24-07-2011 20:51:56
thom
thom
Volgens mij zit er tussen gedag zwaaien, en een stop teken geven nogwel een verschil, tenminste, als ik naar iemand zwaai draait mijn hand geen rondjes hoor %03%

En dat spotters geen veiligheidskleding hoeven dragen ben ik zeker met je eens, maar als iemand een rode jas aantrekt op openbaar gebied dan moet die dat volgens mij nog echt lekker zelf weten.

Dat je dan een gedag zwaaiend iemand in een rode jas aanziet voor een afzwaaide veiligheidsman vind ik naar mijn mening wel wat overdreven.
Daarnaast zullen het echt geen 100'en mensen zijn, dus om hier nou een complete discussie over op te starten lijkt mij wat overbodig...
 

24-07-2011 21:13:26
HansBeeker
HansBeeker
Je hebt helemaal gelijk. Iemand in een rode jas hoef je ook niet daarvoor aan te zien. Ik doe dat zeker niet snel.

Ik zie te vaak dat er spotters veiligheidskleding aantrekken en aan de verkeerde kant van de hekken komen met hun camera's. Dát is niet zoals het hoort.

En ja, er zijn ook spotters die op bepaalde manieren zwaaien, dat het op een gevaarteken lijkt...

Ik geef je ook gelijk dat deze discussie weinig om de sokken heeft, dit is volgens mij al zovaak gevoerd..
 

24-07-2011 21:17:30
^TuRBo^
^TuRBo^
Het is niet de bedoeling een discussie te voeren hierover. Aanvullen mag en kan altijd. Dit is meer een bewust making van... GEEN discussie dus, zoals ik in de begin post heb aangeven, graag begrip hiervoor.  

24-07-2011 22:05:19
treintim
treintim
Quote
bart84 (zo 24 jul 2011 19:24:12 https://www.somda.nl/forum/10697/p347203/): Ik zou niet compleet onzichtbaar langs het spoor gaan staan. Als de MCN je dan toch ziet, kan hij/zij alsnog op verkeerde gedachten komen, zoals: "waarom staat die persoon zo verdekt/verdacht opgesteld. Is hij iets van plan?" En dan alsnog bepaalde instanties (TRDL/spoorwegpolitie) bellen.
Gedraag je normaal en zorg dat je te zien bent en breng jezelf en zeker anderen niet in gevaar.


Inderdaad, als je goed zichtbaar bent opgesteld is dit meestal juist het teken dat je niets te verbergen hebt. 'k Vind de suggestie van AgentX dan in zekere mate ook vreemd. Mensen die voor de trein springen bijv., doen dit ook nog eens vaak door zich juist te verstoppen achter elektriciteitskastjes of bosjes en op het laatste moment daarachter vandaan te springen..

Quote
HansBeeker: Een gevarensein met de hand is wuivend in de rondte draaien, met de klok mee (in een O-vorm). Ik heb om deze reden al aantal keer een noodremming ingezet.


Dat wekt mijn interesse toch wel op, de beroepsmatige ervaring van jou als parttime machinist. Was in die gevallen de noodremming en het noodsignaal achteraf terecht en door wie werden deze signalen dan aangegeven?

Laatst bewerkt door treintim op 24-07-2011 22:07
 

24-07-2011 22:17:26
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: ondanks dat topicopener aangaf geen discussie te willen is deze toch ontstaan. Vandaar dat het nu op slot gaat.


Groet, Spiketrain