Vervangend busvervoer bij verstoring
Forum: Algemeen - Algemeen
27-06-2011 10:56:27
HansBeeker
HansBeeker
Hallo ieder,

Hieronder wil ik even uitleggen hoe het werkt bij een verstoring. Er is vaak nogal een onbekendheid hoe een vervangende bus geregeld moet worden. Hopelijk word dit nu duidelijker.

- Verstoring op plaats A, kunnen geen treinen rijden. Dit is om 9:00 begonnen.
- Prognose is 10:45.

Nu worden alle treinen die hier heen- of langs gaan opgeheven. Ook word er direct door de calamiteiten afdeling gekeken welke bedrijven vervangend vervoer kunnen regelen. Er zijn een aantal plaatsen waar NS een contract heeft, en dat dat bedrijf dan de bussen moet regelen, desnoods bij een ander bedrijf. In dit voorbeeld is dat niet het geval.

NS belt eerder genoemde bedrijven, in de hoop dat er vrij snel een bus geregeld kan worden. Vaak ligt de tijd minimaal op een uur of meer. Als je geluk hebt.
Het touringcarbedrijf heeft vaak wel bussen op locatie, maar de chauffeur niet. Dit kan dus betekenen dat dit bedrijf de chauffeurs moet bellen, en die eerst naar de remise moeten komen.
Zodra de chauffeur op de remise is, moet je denken dat je al minimaal een half uur tot drie kwartier verder bent.
Dan moet de chauffeur zijn werktaak krijgen, en kan hij op pad met de bus. Voor vertrek controleert hij of de bus in orde is. Je zit dan al gauw op drie kwartier tot een uur. Dan is het afhankelijk hoelang de aanrij tijd vanaf de remise is. Als dit een half uur is, betekent het dat je al anderhalf uur verder bent voordat de bus geregeld is.

Als de prognose dan 1 uur en drie kwartier is, heeft het zeker geen nut om bussen in te zetten, want zodra de bus eindelijk vertrekt, heb je alweer een trein die rijdt..

Vragen, opmerkingen en dergelijke zijn welkom. Hopelijk dat ik het wat duidelijk beschreven heb.
 

27-06-2011 10:58:06
himym
himym
Lijkt me een helder verhaal, er zijn nu eenmaal geen twintig plekken in NL waar 30 bussen met ronkende motoren staan te wachten op een verstoring..  

27-06-2011 11:01:14
HansBeeker
HansBeeker
En al stonden die bussen er, dan moest de chauffeur er ook zijn
En wie gaat dat allemaal betalen?

Stel dat een touringcar bedrijf binnen een half uur een bus geregeld kan hebben, dat zal er misschien 1, hooguit 2 zijn. Daar krijg je ook niet alle reizigers mee weg.

Ingaande op mijn opmerking over dat er ook contracten liggen met bepaalde bedrijven, dat er een verstoring is, dat dat bedrijf de bussen regelt zodra NS gebeld heeft. Hiervoor is er een contract afgesloten. NS belt met betreffend bedrijf, en die moet dan maar zorgen dat er bussen komen. Ook al is dat bij concurrenten.

Dit is niet door het hele land het geval. Het is nog een soort van proef. Wel merken de afdelingen dat er qua tijd van bus beschikbaar niet veel verschil zit met dit contract, en financieel gezien blijkt het zelfs niet zoveel goedkoper te zijn.
 

27-06-2011 11:34:50
gvttreinen
gvttreinen
Helder maar vanaf hoe laat (versperringstijd) gaat men bussen regelen bij:
a: contractvervoer
b: niet contractvervoer (als daar een verschil inzit)
 


27-06-2011 11:48:54
HansBeeker
HansBeeker
Doorgaans worden er pas bussen geregeld als de versperring minimaal 1 uur duurt, en de prognose minimaal een half uur later is. Uur tot anderhalf uur is dus de procedure. Echter, het kan voorkomen dat er met een half uur al bussen staan, maar kan ook 2 uur duren. Dat heeft NS niet in de hand, en willen ze niet in de hand.
Met het zgn contractvervoer en niet-contractvervoer zit weinig verschil. Het enige verschil is dat bij contractvervoer NS één telefoontje pleegt naar één bedrijf, en die verder alle bussen regelen. Bij niet contractvervoer moet NS zelf zorgen dat er genoeg bussen komen.
 

27-06-2011 15:46:44
microshit
microshit
Owja, en áls er bussen worden ingezet, zorg dan dat de chauffeurs weten hoe ze moeten rijden, ging zaterdagavond niet goed.  

27-06-2011 15:54:30
john2
john2
Heb met vervangend busvervoer eens meegemaakt dat een conducteur van de NS meeging met de vervangende bus, om de buschauffeur tebegeleiden.

Laatst bewerkt door john2 op 27-06-2011 15:55, reden: type fout hersteld.
 

27-06-2011 16:17:46
MasterE
MasterE
Je kan moeilijk van een chauffeur verwachten dat hij/zij overal maar weet hoe ze moeten rijden.


Mcn Asd
 

27-06-2011 16:19:34
microshit
microshit
Dat snap ik ook best, maar de chauffeur had wel een TomTom bij zich maar reed toch volledig de verkeerde kant op.  

27-06-2011 16:48:23
abbm
abbm
Als de chauffeur denkt dat de weg niet geschikt is voor bussen.

Een bus is geen auto van maar 3 meter
 

27-06-2011 16:51:12
kleine_man
kleine_man
Als de prognose is dat de verstoring binnen 2 uur opgelost is, dan leert de praktijk dat er meestal geen bussen worden besteld. Dit is erg leuk als elk half uur wordt omgeroepen dat de verstoring nog 2 uur duurt %07%

Verder is er veel "verloren" gegaan met de privatiseringen. De meeste busvervoerders hebben maar enkele bussen achter de hand als reserve. Meestal zijn dit de bussen die onderhoud nodig hebben.

Touroperators zijn nog lastiger, want die kunnen per dag andere hoeveelheid bussen regelen. Ook hier zijn de marges laag en zijn het aantal reserve bussen dus minimaal.

Hoe mooi het allemaal op papier staat, de reiziger is gewoon flink gedupeerd. Dit wordt nog erger als ProRail zijn zin krijgt met het verwijderen van een groot aantal wissels.
 

27-06-2011 17:28:21
JcJay
JcJay
Duidelijk verhaal van Hans, maar wat als de prognose niet gehaald wordt? Pak het voorbeeldje van vandaag rondom Weesp. Prognose was 11:00 uur maar is inmiddels naar verzet naar 'onbepaald'. Wanneer worden er dan bussen geregeld? Om 11:00, nadat men al twee uur op Almere Parkwijk heb staan hopen op een trein die rondom 11:00 uur gaat rijden, maar voorlopig niet gaat komen? Reken dan nog de tijd bij voor het regelen van bussen en je staat zo 3,5 uur op een station te wachten...  

27-06-2011 18:32:45
HansBeeker
HansBeeker
Dat is een lastige, en afhankelijk van de situatie. Als er ondertussen al bekend is dat de verstoring langer zal duren, word het spoedig geregeld. Als dat vermoeden er is, worden de busbedrijven al op de hoogte gesteld, maar de bussen niet definitief besteld. Ja, bij het geval van Weesp kan het nogal langer duren als normaal ja. Maar geloof mij, NS probeert zoveel mogelijk goed te doen

Laatst bewerkt door HansBeeker op 27-06-2011 18:36
 

27-06-2011 18:36:40
Pim530
Pim530
In Zutphen en Hengelo hebben de spoorwegen toch ondertussen eigen bussen staan? (al dan niet gehuurd van Syntus)  

27-06-2011 19:17:17
Dre
Dre
Ja, in Hgl staan zes Den Oudsten Alliances, in Zp ook zes, bovendien heeft Syntus voor eigen treinvervangend vervoer in Dtc ook nog eens drie Alliances staan. Maar goed, die dingen rijden niet uit zichzelf, er moet nog wel een chauffeur geregeld worden natuurlijk.

Laatst bewerkt door Dre op 27-06-2011 19:17
 

27-06-2011 19:23:45
mikos
mikos
Die mogen niet rijden met reiziger aan boord van NS. Heeft te maken met concurrentie-beding... %03%  

27-06-2011 19:24:22
Dre
Dre
NS heeft ze gehuurd van Syntus, dus helemaal niets concurrentiebeding.  

27-06-2011 19:26:29
superboer
superboer
Voor het treinvervangend vervoer wordt in de Achterhoek alleen nog maar gebruik gemaakt van gelede Volvo's en bussen van andere vervoersbedrijven(voornamelijk OTC). Van de Alliance's die in de Achterhoek(Winterswijk) staan verloopt de APK binnenkort/is de APK verlopen, dus die worden niet meer ingezet. Hoe dat met de bussen in Hgl/Zp zit weet ik niet, tenzij iemand nummertjes heeft.


Garantie tot aan de voordeur.
 

27-06-2011 19:27:32
mikos
mikos
Dan nog mogen ze geen reizigers vervoeren. Vervoerders in de omgeving hebben daar problemen over lopen maken toen ze eenmaal doorhadden dat NS dan zelf zijn reizigers per bus gaat vervoeren. "En dat in ons gebied!" Gehuurd van wie dan ook: NS mag zelf geen reizigers per bus vervoeren.  

27-06-2011 19:29:29
j.jager
j.jager
Quote
Dre (ma 27 jun 2011 19:17:17 https://www.somda.nl/forum/10532/p342333/): Ja, in Hgl staan zes Den Oudsten Alliances, in Zp ook zes, bovendien heeft Syntus voor eigen treinvervangend vervoer in Dtc ook nog eens drie Alliances staan. Maar goed, die dingen rijden niet uit zichzelf, er moet nog wel een chauffeur geregeld worden natuurlijk.
Is het niet zo dat op die bussen NS personeel op kwam te rijden in geval van een verstoring?
 

27-06-2011 19:32:09
edje
edje
Quote
Dre (ma 27 jun 2011 19:17:17 https://www.somda.nl/forum/10532/p342333/): Ja, in Hgl staan zes Den Oudsten Alliances, in Zp ook zes, bovendien heeft Syntus voor eigen treinvervangend vervoer in Dtc ook nog eens drie Alliances staan. Maar goed, die dingen rijden niet uit zichzelf, er moet nog wel een chauffeur geregeld worden natuurlijk.


Die bussen rijden met kantoorpersoneel van NS, dus dienstindelers Managers koffiedames etc etc.
Dus tussen 08:00 en 16:00 heb je daarvoor prima geschikt personeel wat binnen 5 minuten beschikbaar, daarbuiten duurt het wat langer, immers zit iedereen dan thuis.

Wat de resultaten zijn van het inzetten van kantoorpersoneel tijdens feestdagen dat thuis zit, laat zich wel raden, dan is ineens niemand meer beschikbaar.
 

27-06-2011 19:44:16
Pim530
Pim530
Quote
superboer (ma 27 jun 2011 19:26:29 https://www.somda.nl/forum/10532/p342340/): Voor het treinvervangend vervoer wordt in de Achterhoek alleen nog maar gebruik gemaakt van gelede Volvo's en bussen van andere vervoersbedrijven(voornamelijk OTC). Van de Alliance's die in de Achterhoek(Winterswijk) staan verloopt de APK binnenkort/is de APK verlopen, dus die worden niet meer ingezet. Hoe dat met de bussen in Hgl/Zp zit weet ik niet, tenzij iemand nummertjes heeft.


Rijden die gelede VOLVO's nog? Ik meen dat ze Tz waren gesteld, en er nu twee bij TGVIA (Firma Tijsma, begravenisondernemer) rijden, die daarmee overigens ook vnl. TVV voor Syntus rijden...
 

27-06-2011 20:15:04
janltv
janltv
Nog even een kleine aanvulling. De eerste bus(sen) gaan ook altijd op pad naar gestrande treinen ter evacuatie. Daardoor duurt het ook vaak langer eer er een bus op het station is.  

27-06-2011 20:26:54
superboer
superboer
Quote
Pim530 (ma 27 jun 2011 19:44:16 https://www.somda.nl/forum/10532/p342349/): Rijden die gelede VOLVO's nog? Ik meen dat ze Tz waren gesteld, en er nu twee bij TGVIA (Firma Tijsma, begravenisondernemer) rijden, die daarmee overigens ook vnl. TVV voor Syntus rijden...
In Winterswijk staan er in ieder geval 2 die bij stremmingen worden ingezet. Van welk bedrijf ze momenteel zijn weet ik niet, wel dat ze nog gewoon in de Syntus-kleuren rijden.


Garantie tot aan de voordeur.
 

28-06-2011 07:42:47
nohab
nohab
Quote
mikos (ma 27 jun 2011 19:27:32 https://www.somda.nl/forum/10532/p342341/): Dan nog mogen ze geen reizigers vervoeren. Vervoerders in de omgeving hebben daar problemen over lopen maken toen ze eenmaal doorhadden dat NS dan zelf zijn reizigers per bus gaat vervoeren. "En dat in ons gebied!" Gehuurd van wie dan ook: NS mag zelf geen reizigers per bus vervoeren.
Dus als ik het goed begrijp mag NS geen bussen bij bedrijf x bestellen voor puur en alleen vervangend treinvervoer als bedrijf y toevallig in dat gebied het streekvervoer verzorgt?
 

28-06-2011 11:07:57
mikos
mikos
NS mag net zoveel bussen bestellen als ze wil of nodig heeft. Maar ze moeten wel van een extern bedrijf zijn én er moet een buschauffeur op zitten van dat externe bedrijf... En daar gaat dan dus de hele opzet van je plan met o.a. kantoorpersoneel dat bussen kan rijden bij een verstoring. %03%  

28-06-2011 12:30:03
AgentX
AgentX
Betekent dat dat NS zelf geen bussen mag rijden en ze MOET bestellen bij een extern busbesdrijf? Het zou een hoop in de kosten schelen (vanuit NS gezien) als ze zelf chaffeurs hadden gehad.  

28-06-2011 12:33:05
HansBeeker
HansBeeker
Ze mogen dat zelf niet doen nee.  

28-06-2011 12:53:08
ZJ37
ZJ37
In Hgl was ooit een proef waarbij bussen door eigen (NS)-personeel werd gereden. Wordt dat niet meer gedaan?

Toch jammer dat andere vervoerders er een probleem van maken. Iedereen heeft toch een gezamelijk belang om reizigers te vervoeren?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-06-2011 12:56:25
thom
thom
Quote
AgentX (di 28 jun 2011 12:30:03 https://www.somda.nl/forum/10532/p342533/): Betekent dat dat NS zelf geen bussen mag rijden en ze MOET bestellen bij een extern busbesdrijf? Het zou een hoop in de kosten schelen (vanuit NS gezien) als ze zelf chaffeurs hadden gehad.

Dat zegt je voorganger toch precies? %03%

Maar of dat allemaal goedkoper is betwijfel ik nog, iig is het een stuk sneller inzetbaar en dat is het belangrijkere idee erachter.

Toch vind ik het een beetje maf dat dit als concurrentie voor de busbedrijven wordt gezien. De mensen die in een NS-bus stappen, hadden eigenlijk voor de trein gekozen en niet voor die bus. Als de trein gewoon gereden had, hadden ze daar in gezeten en niet in een bus van een busvervoerder...

Laatst bewerkt door thom op 28-06-2011 12:57
 

28-06-2011 12:58:32
ZJ37
ZJ37
Als machisten ook op de bus kunnen rijden (zoals bij Syntus) dan is het natuurlijk veel goedkoper dat deze bij bijvoorbeeld een infraverstoring hun treintje inruilen voor de bus. Een machinist laten zitten en een externe chauffeur bestellen lijkt me een duurdere variant.  

28-06-2011 13:04:58
john2
john2
Een machinist op een bus laten rijden zoals bij Syntus, lijkt me alleen iets voor regionale vervoerders. Waar buschauffeurs machinist zijn geworden toen de betreffende vervoerder treinen ging rijden en machinisten nodig had. Bij de NS zullen weinig machinist zijn die groot rijbewijs hebben en dan moeten deze machinisten ook net geen dienst op een trein hebben.  

28-06-2011 13:17:00
stefanvdw
stefanvdw
Het hele punt waarom het NS-busproject tijdelijk gestaakt is, is in verband met de rij- en rusttijden van het rijdend personeel. Een machinist die een rustdag heeft kan niet zomaar worden ingezet om even een paar uur op de bus te rijden, dit kan grote complicaties geven met de rijtijdenwet waardoor hij zijn reguliere rijdende NS-dienst van de volgende dag bijvoorbeeld niet kan rijden. Dit is ook het punt waarom IVW geen toestemming heeft gegeven voor de verdere uitvoering van dit project. Kantoorpersoneel is tijdens kantooruren (meestal) wel aanwezig, maar die hebben ook hun werkzaamheden en kunnen ook niet te pas en te onpas hun kantoor verlaten. Reservemachinisten worden ook niet ingezet op een bus bij een calamiteit omdat de bijsturing daar simpelweg geen toestemming voor zal geven, zij hebben de reservemachinisten bij een calamiteit juist zelf hard nodig.

Een aardige groep NS personeel heeft de volledige cursus voor buschauffeur (rijbewijs+chauffeursdiploma, best pittig!) doorlopen. Om de bussen in conditie te houden werd in het verleden door kantoorpersoneel nog wel eens een rondje gereden. Project is dus tijdelijk on-hold.
 

28-06-2011 15:17:46
mich
mich
Quote
ZJ37 (di 28 jun 2011 12:58:32 https://www.somda.nl/forum/10532/p342549/): Als machisten ook op de bus kunnen rijden (zoals bij Syntus) dan is het natuurlijk veel goedkoper dat deze bij bijvoorbeeld een infraverstoring hun treintje inruilen voor de bus. Een machinist laten zitten en een externe chauffeur bestellen lijkt me een duurdere variant.


Het idee is leuk, maar als een machinist onderweg is en halverwege baanvak komt er een storing, blijft de machinist gewoon bij het stel om te pendelen of af te rangeren. Dus hoe dan ook wordt er geen machinist ingezet bij verstoringen. Meestal zijn er bij verstoringen juist meer machinisten nodig, omdat alles in de war loopt.
 

02-07-2011 23:39:40
HansBeeker
HansBeeker
Enigzins complimenten voor NS: NS kán het wel, als het mogelijk is!
Stroomstoring rondom Dordrecht zorgt voor veel ongemak. De eerste bus was in Ddr al na 35(!) minuten. Dit was dan ook de reden dat er wat extra bussen beschikbaar waren, toevallig, en de chauffeur ook.
NS heeft gelijk na de verstoring bussen geregeld. Wat ook maar goed was, want de prognose werd om 9 uur bijgesteld naar einde Dienstregeling.
 

03-07-2011 07:29:39
dionysus
dionysus
Einde dienstregeling is dus 02.00 uur. En ongeacht wat voor storing, rond 02.00 uur is deze ook altijd voorbij. Echter bij een hardnekkige storing komt deze rond 05.00 uur gewoon weer terug. Maar goed, ook vannacht was er dus busvervoer  

03-07-2011 15:39:56
HansBeeker
HansBeeker
Vannacht reden er ook bussen ivm het Nachtnet. Hoe, waar, vanaf waar en dergelijke kan ik even niet vinden, maar er hebben vervangende bussen gereden. Busvervoer was super geregeld als ik het zo zie.
Maar de inzet van de trein liet nogal te wensen over: 2x een SLT-IV(Erg krap!) in de 5100(Gvc-Zwd) vandaag (later is 1 vervangen door een zesje en een ander een zesje bijgeplaatst). Ook reed er volgens mij DD-AR en sowieso nog een setje van 10 bakken.