De nummering van treinseries
Forum: Algemeen - Algemeen
18-04-2011 11:32:54
aarclay
aarclay
Ik zat eens te kijken naar de logische opbouw van de treinseries, en met name die van de 8800 van Ut - Ledn.

Nu viel me op dat in de ochtend de 8800 in Leden begint om 05:52 uur. Nu viel me op dat deze het nummer 8819 heeft. Waarom niet iets van 8801 ofzo? Waarmee de tegenovergestelde trein vanuit Ut dan de 8802 zal hebben?

Iemand enig idee waarom ze niet aan het begin beginnen? Zo valt me op dat de 538 vanuit Gn weer vertrekt om 10:46, je zou doen vermoeden dat de 538 pas ergens in de middag zou vertrekken, als je naar het serienummer kijkt.


Wat is de reden ervan? Of zijn deze beginnummer voorbehouden aan speciale treinen in deze serie?


Choo choo.....
 

18-04-2011 11:44:17
ZJ37
ZJ37
Marges aan de voor- en achterkant zijn er in ieder geval om er later eventueel een trein voor of achter te kunnen plakken, zonder dat je daarvoor alle treinen hoeft om te nummeren.  

18-04-2011 11:46:22
daniel81
daniel81
Zonder dat ik me nu echt een kenner kan noemen, en mijn reactie misschien wel wat speculaas bevat:
1) nachtgrens ligt op 02:00. Vaak komt het erop neer dat je'm ongeveer daarnaartoe kunt terugrekenen. Stel dat men ooit besluit om de eerste trein een uur eerder te laten rijden, dan hoef je niet meteen de hele serie om te nummeren.
2) Volgnummers op corridors zijn vaak gekoppeld. Neem de Noordoost: de 1723 geeft aansluiting op de 7023, 17823 enz. Een treinserienummering kan daardoor later starten dan voor die serie zelf nodig zou zijn.
 

18-04-2011 12:04:22
daniel_ddr
daniel_ddr
Alles mooi uitgelegd: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Treinnummering


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


18-04-2011 12:52:49
aarclay
aarclay
Erg duidelijk, thnx _O_


Choo choo.....
 

18-04-2011 12:58:17
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
daniel81 (ma 18 apr 2011 11:46:22 https://www.somda.nl/forum/10237/p330242/): Zonder dat ik me nu echt een kenner kan noemen, en mijn reactie misschien wel wat speculaas bevat:
1) nachtgrens ligt op 02:00. Vaak komt het erop neer dat je'm ongeveer daarnaartoe kunt terugrekenen. Stel dat men ooit besluit om de eerste trein een uur eerder te laten rijden, dan hoef je niet meteen de hele serie om te nummeren.
2) Volgnummers op corridors zijn vaak gekoppeld. Neem de Noordoost: de 1723 geeft aansluiting op de 7023, 17823 enz. Een treinserienummering kan daardoor later starten dan voor die serie zelf nodig zou zijn.


de nachtgrens ligt bij Somda op 02.00. Bij de NS is dat 04.00
 

18-04-2011 13:06:00
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Toevallig heb ik voor de 8800 nog niet zolang geleden een soort rekenblaadje in Excel gemaakt. Je voert het treinnummer in, en krijgt dan een DRGL van alle stations waar de 8800 stopt. Grappig detail is dat een dag maar 96 kwartieren heeft, dus op basis van de formule krijg je dit:
* 8801 zou vertrekken om 1:22 uit Ledn
* 8802 zou vertrekken om 3:26 uit Ut
* 8898 zou vertrekken om 3:26 uit Ut
* 8899 zou vertrekken om 1:52 uit Ledn
De laatste trein van de vorige dag zou dan eerder vertrekken dan de eerste trein van de volgende dag. Als ik dat enigszins makkelijk kan doen, dan zal ik de betreffende 8800-offline-DRGL-calculator eens online zetten, dan kun je er zelf wat mee spelen


Met vriendelijke groet, Robin
 

18-04-2011 16:31:20
279
279
Quote
SleutelMan (ma 18 apr 2011 12:58:17 de nachtgrens ligt bij Somda op 02.00. Bij de NS is dat 04.00


hoe kom je daarbij?
 

18-04-2011 16:38:11
himym
himym
Van de NS-site:

Uw treinkaartje is één dag geldig: van 00.00 uur op de datum die op het kaartje staat, tot de volgende ochtend 04.00 uur.
http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/regelen-en-kopen/welk-treinkaartje
Zo kom je bij een nachtgrens op 04.00 uur
 

18-04-2011 16:50:58
Rolffiej19
Rolffiej19
Maar de planning van de volgende dag begint toch echt om 02:00 bij NS hur


MCN ASD
 

18-04-2011 17:25:04
microshit
microshit
En onderaan de vertrekstaten staat die opmerking van 4 uur...  

18-04-2011 17:47:56
maigoda
maigoda
De laatste twee genoemde "grenzen" zijn twee verschillende. De eerste (die van 02.00 uur) is een intern gebruikte voor de logistieke planning, de tweede (van 04.00 uur) is de grens van de geldigheid van een kaartje. Koop ik een kaartje met als datum en verkooptijd 18-4-2011 00.00 uur, dan is deze op dat moment 28 uur geldig: namelijk tot 19-4-2011 04.00 uur.

Logistiek gezien hebben de tijden 02.00 uur en 04.00 uur ook nog een andere betekenis: nachtdienst. Diensten die eindigen, danwel beginnen tussen 02.00 uur en 04.00 uur zijn nachtdiensten. Ervoor eindigen is een afloopdienst, erna beginnen is een vroege dienst.
Groetjes,
Emiel
 

18-04-2011 18:45:45
aarclay
aarclay
Quote
RSK-Mat92 (ma 18 apr 2011 13:06:00 https://www.somda.nl/forum/10237/p330260/): De laatste trein van de vorige dag zou dan eerder vertrekken dan de eerste trein van de volgende dag. Als ik dat enigszins makkelijk kan doen, dan zal ik de betreffende 8800-offline-DRGL-calculator eens online zetten, dan kun je er zelf wat mee spelen

Graag, alvast bedankt


Choo choo.....
 

18-04-2011 20:28:35
ZJ37
ZJ37
Quote
Rolffiej19 (ma 18 apr 2011 16:50:58 https://www.somda.nl/forum/10237/p330293/): Maar de planning van de volgende dag begint toch echt om 02:00 bij NS hur
Als het nieuwe planningsprogramma Donna geheel in de lucht is dan is de daggrens gewoon 0.00 uur (zoals het hoort).
 

18-04-2011 21:10:54
AgentX
AgentX
Quote
aarclay (ma 18 apr 2011 18:45:45 https://www.somda.nl/forum/10237/p330316/):
Quote
RSK-Mat92 (ma 18 apr 2011 13:06:00 https://www.somda.nl/forum/10237/p330260/): De laatste trein van de vorige dag zou dan eerder vertrekken dan de eerste trein van de volgende dag. Als ik dat enigszins makkelijk kan doen, dan zal ik de betreffende 8800-offline-DRGL-calculator eens online zetten, dan kun je er zelf wat mee spelen

Graag, alvast bedankt


Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
 

18-04-2011 22:02:29
maigoda
maigoda
Quote
daniel81 (ma 18 apr 2011 11:46:22 https://www.somda.nl/forum/10237/p330242/): Zonder dat ik me nu echt een kenner kan noemen, en mijn reactie misschien wel wat speculaas bevat:
1) nachtgrens ligt op 02:00. Vaak komt het erop neer dat je'm ongeveer daarnaartoe kunt terugrekenen. Stel dat men ooit besluit om de eerste trein een uur eerder te laten rijden, dan hoef je niet meteen de hele serie om te nummeren.
2) Volgnummers op corridors zijn vaak gekoppeld. Neem de Noordoost: de 1723 geeft aansluiting op de 7023, 17823 enz. Een treinserienummering kan daardoor later starten dan voor die serie zelf nodig zou zijn.

Uitzondeling wat volgnummers betreft op de nachtgrens zijn de nachtnet-series. Zoals bijvoorbeeld de 1400-serie:
Naar Rtd:
1401 Asd 00.45
1405 Ut 01.07
1409 Ut 02.07
1413 Ut 03.07
1417 Ut 04.07
1421 Ut 05.07 (Zo.)

Naar Ut:
1402 Rtd 00.02 (keert in Ut als 1409)
1406 Rtd 01.02 (keert in Ut als 1413)
1410 Rtd 02.02 (keert in Ut als 1417)
1414 Rtd 03.02
1418 Rtd 04.02
1422 Rtd 05.02 (ma t/m vr tot Asd)

Groetjes,
Emiel
 

03-05-2011 19:47:56
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
AgentX (ma 18 apr 2011 21:10:54 https://www.somda.nl/forum/10237/p330347/):
Quote
aarclay (ma 18 apr 2011 18:45:45 https://www.somda.nl/forum/10237/p330316/):
Quote
RSK-Mat92 (ma 18 apr 2011 13:06:00 https://www.somda.nl/forum/10237/p330260/): De laatste trein van de vorige dag zou dan eerder vertrekken dan de eerste trein van de volgende dag. Als ik dat enigszins makkelijk kan doen, dan zal ik de betreffende 8800-offline-DRGL-calculator eens online zetten, dan kun je er zelf wat mee spelen

Graag, alvast bedankt


Daar ben ik ook wel benieuwd naar.


Bij dezen het Excel-bestand: http://treinen.rsk1992.nl/download/2011/DRGL_Calculator_8800.xls

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 03-05-2011 20:22, reden: gewijzigde link


Met vriendelijke groet, Robin
 

03-05-2011 19:59:23
martw
martw
Kun je er ook een handleiding bij geven? Ik krijg nu namelijk een rar'tje met 3 mappen (_rels, docProps en xl) plus een bestandje genaamd [Content_Types].xml.
Nergens een bestandje dat ik met Excel kan openen...
 

03-05-2011 20:16:07
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Het is gewoon een .xlsx bestand. Dat is de extensie van Office 2007, ik vermoed dat jij Office 2003 hebt. Ik zal er even naar kijken.


Met vriendelijke groet, Robin
 

03-05-2011 20:16:56
martw
martw
Ik heb inderdaad 2003, maar wel een plugin waarmee ik xlsx, docx en pptx kan openen. Dus ik dacht dat ik wel goed zat.

Edit: volgens mij is er iets misgegaan. Toen ik de eerste keer op de link in je bericht klikte, kreeg ik een vreemd rar-bestand met de inhoud die ik net beschreef. Net klikte ik nog een keer: inderdaad gewoon een xlsx-bestand, dat zich met wat foutmeldingen laat openen in Excel 2003 (iets met 'teveel kolommen en rijen gebruikt') maar voorzover ik kan nagaan, werkt het prima (alleen is het een alleen lezen-bestand)

Gewoon in de B-kolom een 8800 invoeren (dat lukt wel) en dan krijg je de dienstregeling. Mooi documentje.%02%

Edit #2: bedankt voor de 2003-versie. Die opent zonder enige foutmeldingen.

Laatst bewerkt door martw op 03-05-2011 20:22
 

03-05-2011 20:20:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik heb hier 2007 maar krijg exact hetzelfde... had zelf eerder ook al gemerkt dat het niet werkt om een Office 2007-bestand als download aan te bieden, je kunt 'm beter als XLS opslaan dan is 't wel gewoon normaal downloadbaar.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-05-2011 20:21:33
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Met Firefox 4 heb ik geen enkel probleem met het downloaden. Desalniettemin heb ik inmiddels een gewone .xls op het net staan, kijken of dat wel wil.

Korte gebruikshandleiding: voer in de kolom links een treinnummer in. Er staan al een paar voorbeelden (8818, 8825, 8850 en 8857) De rest van de cellen heb ik beveiligd, zodat de formules blijven werken (lees: hufter-proef zijn %08%)


Met vriendelijke groet, Robin
 

04-05-2011 22:00:47
AgentX
AgentX
Handig 'programmaatje', bedankt!