Nieuwe voordeelabonnementen bij NS
Forum: Algemeen - Algemeen
09-04-2012 09:35:01
john2
john2
Quote
daniël_ddr (zo 08 apr 2012 18:27:03 https://www.somda.nl/forum/10193/p386385/): Goede vrijdag is geen officiële feestdag

De noemer feestdag is voor Goede Vrijdag een vekeerde benaming. Goede Vrijdag is een herdenking dag.
 

09-04-2012 09:35:33
david_meye
david_meye
De ns rijd een zondags dienstregeling dus dan zou het moeten gelden.  

09-04-2012 09:40:18
david_meye
david_meye
Want voor de studenten is de weekendkaart wel geldig de hele dag en waarom weekend vrij dan niet.

Studenten: Vandaag is de weekendkaart geldig. Weekkaart is korting (dus óók voor negenen, als je dan al in de trein wilt zitten).
 

09-04-2012 10:36:10
Pim530
Pim530
Quote
david_meye (ma 09 apr 2012 09:35:33 https://www.somda.nl/forum/10193/p386424/): De ns rijd een zondags dienstregeling dus dan zou het moeten gelden.


Wat is dat voor een onzin? Weekend is gewoon zaterdag en zondag. Voor mijn part rijden de NS woensdag als op zaterdag, maar dan is het nog wel gewoon woensdag.
 


09-04-2012 11:12:25
woepje
woepje
En voor studenten gaat het vaak altijd anders dan anders, want op goede vrijdag was het zowel weekend als een doordeweekse dag (zowel week als weekend abbo waren ingesteld op vrij reizen).

Tja, persoonlijk zou ik deze maandag ook tot het weekend rekenen, puur omdat men in de volksmond het nu een lang weekend noemt. Maar mensen van een weekendvrij abonnement betalen gewoon om vrij te mogen reizen vanaf vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 4.00 uur. De overige dagen is het gewoon 40% korting en tijdens de spits vol tarief. En dit laatste hebben ze dus weggehaald omdat het een feestdag is.

En dit lijkt mij ook helder:

"Waarom word ik als Weekend Vrij abonnementhouder benadeeld bij de feestdagen?
Het Weekend Vrij abonnement is eigenlijk een Dal Voordeel abonnement met daarbij extra het
weekend volledig afgekocht. Feestdagen zijn daluren, u krijgt dus met dit abonnement de reguliere
daluren korting. Als de feestdag in het weekend valt, geldt natuurlijk het weekend tarief en betaalt u
niets. U wordt dus niet benadeeld."

zie http://www.nsreizigers.nl/wp-content/uploads/2012/01/De-nieuwe-abonnementen-van-NS_-_versie_1_januari.pdf

Laatst bewerkt door woepje op 09-04-2012 11:26
 

09-04-2012 13:45:50
robert55
robert55
Helder maar onbegrijpelijk %08%
Ik was er tot nu toe van uitgegaan dat zon- en feestdagen ook op dit punt identiek zijn. In de publieksvoorlichting staat hierover niets. Het kan ook geen technisch probleem zijn, want ze zijn wel in staat de spitsperiodes uit te schakelen, daar moet dus extra moeite voor gedaan zijn

'u wordt niet benadeeld', wat een miese club is het toch.
 

09-04-2012 16:37:44
woepje
woepje
Tja, je koopt alleen vrijdagavond 18.30 uur tot en met maandagochtend 4.00 uur af met zo'n weekendvrij.

"Waarom worden feestdagen niet gerekend tot de weekend/dalperiode?
Een feestdag geeft ook korting, net als in de dalperiodes. Als een feestdag in het weekend valt, geldt
het weekendtarief. De kortingsperiode tijdens feestdagen is van 00:00 – 00:00 uur. Er zijn geen
spitstijden op de feestdagen. Dus stel dat een feestdag op dinsdag is dan krijg je met je Weekend Vrij
abonnement de hele dag 40% korting."
 

09-04-2012 17:01:06
AgentX
AgentX
Ach, volkomen logisch eigenlijk. Maandag is maandag. Of het nou een feestdag is of niet. Weekend Vrij is WEEKEND vrij, niet maandag. Als de NS een zondag DRGL rijdt op donderdag heb je ook niet ineens vrij reizen.  

09-04-2012 17:20:47
woepje
woepje
Dat klopt. Een eventueel aangepaste dienstregeling heeft dus niet op alle abonnementen meteen invloed. Het enige voordeel is dat je dus hele dag 40% korting hebt. Dat heb je in de zomervakantie en tussen Kerst en Oud en Nieuw weer niet in tegenstelling tot het voordeelurenabonnement. Dus ook per abonnement kan het verschillen en de studenten zijn al helemaal een geval apart dus.  

09-04-2012 17:37:49
AgentX
AgentX
Tja, en voor Dal Vrij is het ook logisch. Op Feestdagen bestaan er geen spitsuren (dus de hele dag daluren) en dus kun je in dat geval wel vrij reizen. Dal Vrij heeft betrekking op de reisperiodes, terwijl Weekend Vrij in het geval van de vrij reizen-periode een "apart geval" is.  

09-04-2012 17:54:38
woepje
woepje
Waarbij Dalvrij op bijvoorbeeld Koninginnedag gewoon gratis gereisd mag worden de hele dag. Koninginnedag valt op een doordeweekse dag, waarbij de hele dag sprake is van daluren en dus vrij reizen. Weekendvrij, voordeelurenabonnement etc hebben dan 40% korting de hele dag en veel actie dagkaarten (HEMA, AH) zijn dan niet geldig. Vooral veel dagjesmensen (die dus niet aan abonnement willen beginnen) mogen dan de volle mep betalen, al bestaat er gelukkig nog meereiskorting voor hen  

09-04-2012 18:29:21
AgentX
AgentX
... en dan zijn we er uit  

20-04-2012 02:21:37
mren
mren
Inmiddels zijn ook de GTBV-percentages bekend en ze staan ook op de nieuwe formulieren. Zie http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/hulp-als-het-even-tegen-zit/meer-dan-een-uur-vertraging.html

Weet iemand of de incheck-tijd bij de nieuwe abonnementen net zo is afgesteld als bij de VDU? Dus incheck met DalVrij om 08.55 geldt als vrij reizen?
 

20-04-2012 08:25:11
woepje
woepje
Ja klopt, 5 minuten speling in het voordeel van de klant.  

26-05-2012 19:28:43
mren
mren
Overstap trein->trein bij Veolia binnen 35 minuten levert op dat je het tweede deel van je rit tegen 0% korting mag doen in je vrijreizenperiode.
Maar dat staat mooi niet vermeld op http://www.veolia-transport.nl/limburg/ov-chipkaart/landelijke-tarieven/Landelijke_spoorabonnementen/index.html ...

Verder meldt Q&A op ns.nl (http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/nieuwe-abonnementen/vragen-en-voorwaarden.html ):
"Welke abonnementen zijn nu geldig bij andere treinvervoerders in Nederland?

De abonnementen Altijd Vrij, Kids Vrij, Altijd Voordeel, Dal Vrij, Dal Voordeel en Weekend Vrij zijn geldig bij NS én de andere treinvervoerders in Nederland. Hetzelfde geldt voor het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen bij Dal Voordeel en Altijd Voordeel. "
Prima, maar nu wil ik morgen de trein van 07.43 van Gbr naar Es nemen, hoe doe ik dat? NB. Deze staat niet in de NS reisplanner, maar rijdt wel.

Laatst bewerkt door mren op 26-05-2012 19:29
 

27-05-2012 15:35:19
kleine_man
kleine_man
Lopend %08%

Technisch gezien reis je met de NS, zij huren de DB in om de Nederlandse stations te bedienen tussen Es en Gronau.

Probeer de NS-klantenservice eens te bellen. Wil je het echt weten, dan moet je een boete scoren en laten voorkomen. Want voor de rest weet niemand het, maar dan komt er wel duidelijkheid.

Voor wat betreft Veolia. Het staat niet op de site of ergens anders vermeld, dus kan dat gewoon niet. Wanneer dit gebeurd aangifte doen van oplichting. Alleen in welke situatie zou je willen overstappen van Veolia-trein op Veolia-trein binnen 35 minuten?
 

27-05-2012 15:41:14
maurits
maurits
DB Regio Westfalen rijdt tussen Gronau Grens en Enschede als eigen in Nederland toegelaten vervoerder, NS heeft met dit traject vervoerstechnisch niks meer van doen. Volgens mij worden alleen nog Herzogenrath Grens-Heerlen, Visé Grens-Maastricht en Roosendaal Grens-Roosendaal onder verantwoordelijkheid van NS gereden met buitenlands materieel en personeel.

Meest handige oplossing lijkt met dat Arriva (als dochter van DB) chipkaartpalen en automaten plaatst in Glanerbrug, De Eschmarke, Enschede en Gronau (en wellicht ook nog Münster en Dortmund als beginpunt van de treindiensten), vergelijkbaar met de apparatuur in Leer.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

27-05-2012 16:55:45
lb
lb
De treinen Heerlen-Stolberg vv worden gereden door NSR-machinisten van de standplaats Heerlen, dus wel materieel van de DB maar met NS-personeel.

Laatst bewerkt door lb op 27-05-2012 16:58
 

27-05-2012 18:41:33
mren
mren
NS meldt duidelijk: abonnement geldig in heel Nederland (bij alle vervoerders muv Thalys) en bij internationale reizen niet inchecken en papieren kaartje kopen. Maar dat laatste kan nu juist niet omdat Gbr een binnenlandse bestemming is
Kruidvatkaartjes en OV Studentenkaart zijn ook gewoon geldig (worden althans door treinpersoneel geaccepteerd), dus mijn DalVrij ook vind ik
Was geen controle op de trein vanochtend, maar ik had geen los kaartje gekocht. Evt. boete gaat naar NS Klantenservice.

Overstap Veoliatrein op Veoliatrein was in dit geval in Kerkrade waar ik niet dezelfde trein terug had, maar die van een halfuur later. Benieuwd hoe snel de Veoliaklantenservice reageert.

Laatst bewerkt door mren op 27-05-2012 18:44
 

27-05-2012 20:08:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Waarschijnlijk zit het erin dat bij Veolia het chipkaartsysteem voor de trein op dat voor de bus aansluit. En dus heb je 35 minuten overstaptijd, met als gevolg dat als je op de heenweg geen korting had je dat op de terugweg ook niet krijgt (wordt als voortzetting van de rit gezien).
Soortgelijk probleem treedt op als je met de bus naar een station van een regionale vervoerder (m.u.v. Arriva in 't noorden) reist en op de trein overstapt: dan wordt je kortingsproduct ook pas herkent zodra je geen overstap meer hebt (en dus mag je dan 35 minuten wachten)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-05-2012 20:17:40
mren
mren
In dit geval waren alle ritten binnen DalVrij-periode:
1. uitchecken NS te Hrl (was gratis)
2. inchecken Veolia te Hrl
3. uitckecken Veolia Krd (was gratis)
4. inchecken Veolia Krd
5. uitchecken Veolia Hrl (was 2,74 - hoe kan dat eigenlijk met 19,9ct/km?)
6. inchecken NS Hrl (=gratis rit)
 

27-05-2012 22:22:37
kleine_man
kleine_man
Quote
maurits (zo 27 mei 2012 15:41:14 https://www.somda.nl/forum/10193/p392649/): DB Regio Westfalen rijdt tussen Gronau Grens en Enschede als eigen in Nederland toegelaten vervoerder, NS heeft met dit traject vervoerstechnisch niks meer van doen. Volgens mij worden alleen nog Herzogenrath Grens-Heerlen, Visé Grens-Maastricht en Roosendaal Grens-Roosendaal onder verantwoordelijkheid van NS gereden met buitenlands materieel en personeel.

Meest handige oplossing lijkt met dat Arriva (als dochter van DB) chipkaartpalen en automaten plaatst in Glanerbrug, De Eschmarke, Enschede en Gronau (en wellicht ook nog Münster en Dortmund als beginpunt van de treindiensten), vergelijkbaar met de apparatuur in Leer.


De grenslijnen Enschede - Gronau en Landgraaf - Herzogenrath zijn op Nederlands grondgebied niet aanbesteed. Dus vallen ze onder verantwoordelijkheid van de NS en is de NS verplicht om daar tenminste 1 keer per uur een trein te laten stoppen. Nu is voor de NS niet handig. NS laat deze verbindingen met de Duitse aanbestedingen mee lopen. De NS laat een andere vervoerder de verplichting van de NS uitvoeren. Iets wat in Duitsland heel normaal is en ooit ook eens op de lijn Wezet - Maastricht gebeurde.
 

27-05-2012 23:01:01
maurits
maurits
Hoe de situatie voor Heerlen-Herzogenrath Grens zit weet ik niet, maar Enschede-Gronau Grens is wel degelijk aanbesteed, waarbij de gemeente Enschede, de Regio Twente en de Provincie Overijssel de Nederlandse kant vertegenwoordigde (zie ook: http://www.nwl-info.de/aktuelles/2010/04/28/ausschreibung-westliches-muensterland.php). DB Regio rijdt dus onder eigen verantwoordelijkheid naar Enschede en NS heeft hier concessietechnisch niets mee van doen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

27-05-2012 23:48:03
bnv
bnv
Zoiets als: De DB rijdt in opdracht van de Provincie, de Regio Twente en de Gemeente Enschede. Daar is lang over gesteggeld om die verbinding weer te herstellen dat een flink dossier heeft opgeleverd waarvan de details mij zo niet te binnen schiet. Wel dat het niet zozeer alleen ging om de concessie maar vooral over de financiering van een exploitatietekort dat gezamelijk via een verdeelsleutel gedragen wordt. De vraag is of een Nederlandse vervoeder voor deze verbinding wel belangstelling zou hebben gehad nu het een eilandbedrijfje betreft zonder aansluiting op het Nederlandse spoorwegnet. Dit in verband met de verschillende beveiliging. Overigens bestaan er plannen dit weer op te heffen en de investeringen blijkbaar voor lief te nemen. Dit gezien het ingewikkelde overstappen dat via de overweg in de Hengelosestraat moet.
Voor wat betreft de NS abonnementen/chipkaarten: Ik zou mij kunnen voorstellen dat Es-Glanerbrug-grens nederlands tarief is ook al is DB de exploitant. Wie weet dat?
 

27-05-2012 23:55:05
mdj
mdj
Maar door afwezigheid van cico's op De Eschmarke en Glanerbrug, kun je dus niet reizen op je OV-C...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

28-05-2012 00:34:36
bnv
bnv
Maar het is dus helemaal niet gezegd dat het nederlands tarief is. Waarschijnlijker is dat het duits tarief is. Behalve dat we dat kunnen zien aan de afwezigheid van chico's is dat vanwege de bijzondere situatie: geen verbinding met het nederlandse spoorwegnet. Dat maakt het anders dan grensovergangen elders. Syntus kan bijvoorbeeld niet doorrijden van Hengelo richting Gronau.
De drie nederlandse partijen en het land NRW hebben daarbij een overeenkomst afgesloten dat voorziet in instandhouding en exploitatie van het grensoverschrijdende deel Enschede-Gronau. Opdracht is verleend aan de DB om de exploitatie uit te voeren.
Het zal niet anders zijn dan dat dit een bijzondere (eenmalig in de zin van anders dan elders) overeenkomst is. Geen vergelijk dus maken met Heerlen en met België.
Jammer dan, geen nederlands tarief.
Overigens: dit lijkt mij de meest waarschijnlijke werkelijkheid. Wie kan dit definitief bevestigen. Of dat het toch weer anders is?

Goed lopend lijntje. Als je ziet wat er 's ochtends in Es. om tien over acht allemaal uitkomt aan studenten (UT/Saxion), gigantisch veel!

Nog even dit puzzeltje. (weet geen antwoord). Hhl-Odz-Bh. Tot Odz-grens is normaal gesproken nederlands tarief. Daarna (uiteraard) duits tarief. Tot hoever kun je daar met je OV chipkaart met Syntus komen? Ik bedoel niet met NS/DB richting Rheine maar met Syntus met (doorgaans) stelletje 3436. Niet tot Bentheim, daar terecht geen chico. Aan de grens uiteraard geen stop en geen chico. Men kann niet van je verwachten dat er in Odz een aparte chico staat (staat er inderdaad niet). Hoe gaat dit dan?

Laatst bewerkt door bnv op 28-05-2012 00:51
 

28-05-2012 01:51:44
mren
mren
Bentheimpendel van Syntus is kaartje kopen in de trein of duur internationaal tarief.

Ese en Gbr zitten gewoon als Nederlands tarief in de kaartautomaten en ook Kruidvat- en blokkerkaartjes worden geaccepteerd. Volgens mij in de tijd dat de OV Studentenkaart nog een zichtkaart was, heb ik deze ook gewoon gebruikt op die lijn.
Kaartje naar Gronau en NL-deel gratis is ook goedkoper dan kaartje Es-G, dus de automaat 'weet' blijkbaar dat tot de grens onder 'NL-deel' valt.

Ik dacht -maar kan er naast zitten- dat op Es-Gbr grens het NL-tarief van toepassing is en op G-Es tevens het Duitse tarief, dus SWT's en dergelijke.
 

28-05-2012 11:07:00
john2
john2
Quote
mren (zo 27 mei 2012 18:41:33 https://www.somda.nl/forum/10193/p392667/): NS meldt duidelijk: abonnement geldig in heel Nederland (bij alle vervoerders muv Thalys) en bij internationale reizen niet inchecken en papieren kaartje kopen. Maar dat laatste kan nu juist niet omdat Gbr een binnenlandse bestemming is
Kruidvatkaartjes en OV Studentenkaart zijn ook gewoon geldig (worden althans door treinpersoneel geaccepteerd), dus mijn DalVrij ook vind ik
Was geen controle op de trein vanochtend, maar ik had geen los kaartje gekocht. Evt. boete gaat naar NS Klantenservice.

Overstap Veoliatrein op Veoliatrein was in dit geval in Kerkrade waar ik niet dezelfde trein terug had, maar die van een halfuur later. Benieuwd hoe snel de Veoliaklantenservice reageert.

De Veolia checkpalen voor de OV chipkaart zullen de NS kortingsabonnementen wel niet herkennen, net zomin de NS checkpalen de kortings abonnementen van de andere vervoerders niet zullen herkennen. Heb om deze reden een gratis daluren korting op mijn OV chipkaart laten zetten. Over dalurenkorting van Veolia gesproken. Deze dalurenkorting zou aanstaande 01 - 07 - 2012 niet meer gratis zijn. De mensen die dit product gratis op hun OV chipkaart hebben laten zetten zouden naar een Veolia service punt moeten gaan, voor hiervoor te betalen. Anders wordt de dalurenkorting op de Ov chipkaar geblokkeerd en betaald men het volle tarief bij Veolia.

Laatst bewerkt door john2 op 28-05-2012 11:07, reden: type fout hersteld.
 

28-05-2012 21:52:56
Harold27
Harold27
Quote
john2 (ma 28 mei 2012 11:07:00 https://www.somda.nl/forum/10193/p392722/): Over dalurenkorting van Veolia gesproken. Deze dalurenkorting zou aanstaande 01 - 07 - 2012 niet meer gratis zijn. De mensen die dit product gratis op hun OV chipkaart hebben laten zetten zouden naar een Veolia service punt moeten gaan, voor hiervoor te betalen. Anders wordt de dalurenkorting op de Ov chipkaar geblokkeerd en betaald men het volle tarief bij Veolia.


Ik neem aan dat het bij zo'n prima product als de OV-Chipkaart dan ook mogelijk is de betrokkenen daarover netjes en tijdig te benaderen? %08%
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-05-2012 22:28:33
seinhuis
seinhuis
Toen mijn korting voor limburg af liep werd ik niet benadert. Dus je moet dat zelf in de gaten houden.  

28-05-2012 22:34:57
bnv
bnv
Quote
john2 (ma 28 mei 2012 11:07:00 https://www.somda.nl/forum/10193/p392722/):
Quote
mren (zo 27 mei 2012 18:41:33 https://www.somda.nl/forum/10193/p392667/): NS meldt duidelijk: abonnement geldig in heel Nederland (bij alle vervoerders muv Thalys) en bij internationale reizen niet inchecken en papieren kaartje kopen. Maar dat laatste kan nu juist niet omdat Gbr een binnenlandse bestemming is
Kruidvatkaartjes en OV Studentenkaart zijn ook gewoon geldig (worden althans door treinpersoneel geaccepteerd), dus mijn DalVrij ook vind ik
Was geen controle op de trein vanochtend, maar ik had geen los kaartje gekocht. Evt. boete gaat naar NS Klantenservice.

Overstap Veoliatrein op Veoliatrein was in dit geval in Kerkrade waar ik niet dezelfde trein terug had, maar die van een halfuur later. Benieuwd hoe snel de Veoliaklantenservice reageert.

De Veolia checkpalen voor de OV chipkaart zullen de NS kortingsabonnementen wel niet herkennen, net zomin de NS checkpalen de kortings abonnementen van de andere vervoerders niet zullen herkennen. Heb om deze reden een gratis daluren korting op mijn OV chipkaart laten zetten. Over dalurenkorting van Veolia gesproken. Deze dalurenkorting zou aanstaande 01 - 07 - 2012 niet meer gratis zijn. De mensen die dit product gratis op hun OV chipkaart hebben laten zetten zouden naar een Veolia service punt moeten gaan, voor hiervoor te betalen. Anders wordt de dalurenkorting op de Ov chipkaar geblokkeerd en betaald men het volle tarief bij Veolia.


Maar als het inderdaad zou zijn dat Glanerbrug onder het nederlands tarief valt, en er daar zelfs Kruidvat en Blokkerkaartjes geaccepteerd worden, dan zou er volgens mijn logica in Glanerbrug en in Eschmarke toch ook een chico moeten staan. Die staat er dus niet. Dat betekent abonnement hebben op het gehele spoorwegnet doch (eigenlijk dan) dubbel betalen op het gehele grensgedeelte vanaf Enschede tot Glanerbrug grens nu we losse kaartjes moeten kopen. Hoe kan dat? Betalen we dan soms dubbel voor een (nog) onopgeloste spoorbureacratie?
 

29-05-2012 11:52:50
reisthijs
reisthijs
Voor papieren kaartjes valt Glanerbrug natuurlijk gewoon onder het Nederlandse tarief want dat is in het hele land geldig ongeacht welke vervoerder er rijdt.

Alleen gaat dat dus niet op voor de ov-chipkaart. Volgens de chipkaart-logica is het tarief afhankelijk van de vervoerder en zouden er in Enschede, de Eschmarke en Glanerbrug DB-paaltjes moeten staan.
 

29-05-2012 12:29:15
waalkade
waalkade
En de regel is toch dat wanneer je niet kunt inchecken, je gratis mag reizen?  

29-05-2012 12:32:40
spoorhaas
spoorhaas
Lijkt mij niet, ook als je de voorwaarden gaat bekijken, dan dien je in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs... ( Check in, papieren VVB oid ), dus als Check in niet mogelijk is, moet je op papieren VVB door reizen  

29-05-2012 12:47:59
waalkade
waalkade
Dat vervoersbewijs heb je toch, alleen het deel waar de vervoerder voor verantwoordelijk is heb je niet.  

29-05-2012 13:08:03
mren
mren
Quote
waalkade (di 29 mei 2012 12:29:15 https://www.somda.nl/forum/10193/p392819/): En de regel is toch dat wanneer je niet kunt inchecken, je gratis mag reizen?

Dat geldt volgens mij in twee gevallen:
1. Apparatuur defect
2. Bij internationale reis

1. is niet aan de orde in Gbr want daar staan gewoon geen paaltjes
2. is niet aan de orde want Gbr is geen internationale reis

Als je 'jouw' regel wat ruim uit zou leggen, mag je ook gratis reizen bij onvoldoende saldo want dan kan je ook niet inchecken
 

29-05-2012 13:10:18
mren
mren
Quote
john2 (ma 28 mei 2012 11:07:00 https://www.somda.nl/forum/10193/p392722/):
Quote
mren (zo 27 mei 2012 18:41:33 https://www.somda.nl/forum/10193/p392667/):
Overstap Veoliatrein op Veoliatrein was in dit geval in Kerkrade waar ik niet dezelfde trein terug had, maar die van een halfuur later. Benieuwd hoe snel de Veoliaklantenservice reageert.

De Veolia checkpalen voor de OV chipkaart zullen de NS kortingsabonnementen wel niet herkennen, net zomin de NS checkpalen de kortings abonnementen van de andere vervoerders niet zullen herkennen.


De Veoliapalen herkennen de NS-abonnementen wel, dat wordt ook aangegeven op de site van NS. Het is specifiek het uit- en weer inchecken binnen 35 minuten op hetzelfde station dat blijkbaar niet goed gaat bij Veolia. Dat heeft vast iets te maken met de integratie met de bustarieven, maar dat weet ik niet zeker.

Mijn reis Heerlen->Kerkrade was immers gewoon gratis, alleen terug niet.

Laatst bewerkt door mren op 29-05-2012 13:10
 

29-05-2012 16:10:19
bnv
bnv
Quote
reisthijs (di 29 mei 2012 11:52:50 https://www.somda.nl/forum/10193/p392810/): Voor papieren kaartjes valt Glanerbrug natuurlijk gewoon onder het Nederlandse tarief want dat is in het hele land geldig ongeacht welke vervoerder er rijdt.

Alleen gaat dat dus niet op voor de ov-chipkaart. Volgens de chipkaart-logica is het tarief afhankelijk van de vervoerder en zouden er in Enschede, de Eschmarke en Glanerbrug DB-paaltjes moeten staan.


Mijn logica krijg ik op grond van deze informatie nog steeds niet helemaal sluitend. Zal allemaal wel, maar..........als het Nederlands tarief van toepassing is moet er toch voorzien worden in alle vervoersfaciliteiten die daar aan ten grondslag liggen.
Ben er even niet geweest, maar staan er kaartautomaten in Glanerbrug en de Eschmarke? Van die gewone gele NS automaten bedoel ik. Als die er staan accepteert de DB die dus en kan er men toch moeilijk om heen om ook de chipkaart te moeten erkennen. Zo blijf ik nog even van mening dat je met mijn OV Dalvrijkaart in die uren dubbel betaalt als dat niet toegestaan zou zijn en ik aparte kaartjes moet kopen in die automaat naast het stadskantoor, ook al is mijn bestemming Glanerbrug, binnen Nederland dus. Wie kan even checken of de gewone kaartautomaten in Nederland de bestemming Glanerbrug kent? Of kan ik die kaartjes inderdaad alleen kopen in de automaat naast het stadskantoor in Enschede.
 

29-05-2012 16:40:47
dennistd
dennistd
Kaartjes naar Glanerbrug en De Eschmarke zitten gewoon als binnenlandse kaartjes in de automaat. En beide automaten staat in Gbr sowieso: http://goo.gl/maps/dbgc  

29-05-2012 17:31:44
mren
mren
De Duitse automaten op Ese en Gbr zijn verdwenen nu de PEG niet meer rijdt. DB Regio heeft automaten in de trein. De automaat in Es staat er nog wel. De stations hebben nog steeds NS-automaten.

Laatst bewerkt door mren op 29-05-2012 17:32
 

29-05-2012 17:32:07
kleine_man
kleine_man
Quote
mren (di 29 mei 2012 13:08:03 https://www.somda.nl/forum/10193/p392828/):
Quote
waalkade (di 29 mei 2012 12:29:15 https://www.somda.nl/forum/10193/p392819/): En de regel is toch dat wanneer je niet kunt inchecken, je gratis mag reizen?

Dat geldt volgens mij in twee gevallen:
1. Apparatuur defect
2. Bij internationale reis

1. is niet aan de orde in Gbr want daar staan gewoon geen paaltjes
2. is niet aan de orde want Gbr is geen internationale reis

Als je 'jouw' regel wat ruim uit zou leggen, mag je ook gratis reizen bij onvoldoende saldo want dan kan je ook niet inchecken


Als je het iets minder ruim neemt. Je moet namelijk in staat gesteld worden om op een normale manier af te rekenen. Dus als de vervoerder jouw verplicht om met een OVC te reizen en daarbij stelt dat je verplicht bent om in- en uit te checken, dan moet de vervoerder dus ook overal uitcheckpaaltjes verzorgen. Tenzij de NS de stations tussen Es en Gronau als "buitenlands" bestempeld. Iets wat mij ook niet zou verbazen. %09%
 

29-05-2012 19:23:11
dh3201
dh3201
Misschien een idee om het eens publieker aan te kaarten, zoals bij consumentenorganisaties of breeduit in de media.


Shqiperise-lopers?
 

29-05-2012 19:59:50
waalkade
waalkade
Quote
mren (di 29 mei 2012 13:08:03 https://www.somda.nl/forum/10193/p392828/):
Quote
waalkade (di 29 mei 2012 12:29:15 https://www.somda.nl/forum/10193/p392819/): En de regel is toch dat wanneer je niet kunt inchecken, je gratis mag reizen?

Dat geldt volgens mij in twee gevallen:
1. Apparatuur defect
2. Bij internationale reis

1. is niet aan de orde in Gbr want daar staan gewoon geen paaltjes
2. is niet aan de orde want Gbr is geen internationale reis

Als je 'jouw' regel wat ruim uit zou leggen, mag je ook gratis reizen bij onvoldoende saldo want dan kan je ook niet inchecken
Uiteraard moet je zorgen voor voldoende saldo, dat is jouw deel van de overeenkomst. Alhoewel onterecht veel te veel afboeken helaas voorkomt, zodat je schatting wat er op je kaart staat wel eens fout kan zijn.
 

29-05-2012 22:16:59
seinhuis
seinhuis
Een klacht richting de (lokale) media, of naar de ministerie Infrastructuur en Milieu of de lokale partijen die de aanbesteding hebben gedaan (eventueel via een reizigersvereniging) zal deze klacht op kunnen lossen. Maar je kan ook op een vriendelijker manier begingen door een brief te sturen naar NS/DB (regio). Ook een brief naar ov-chipkaart kan je misschien op weg helpen.

Laatst bewerkt door seinhuis op 29-05-2012 22:24
 

29-05-2012 22:36:26
maurits
maurits
En een brief naar de Nederlandse opdrachtgevers (gemeente Enschede, Regio Twente en Provincie Overijssel) is misschien ook geen verkeerd idee.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

30-05-2012 00:42:03
bnv
bnv
Al met al kom ik nu tot de conclusie dat: (even checken aub):
- op Es-Glanerbrug gewoon nederlands tarief geldt;
- dat dit in de (alle?) NS kaartjesautomaten erkend wordt doordat deze bestemmingen zijn opgenomen;
- dat deze automaten ook staan in Gbr en Ese;
- dat de DB als exploitant dit dus als een normale zaak accepteert;
- dat men er dan reel gesproken niet onderuit komt op deze stations chico's te plaatsen.
- dit om onnodig dubbel betalen door OVC houders te voorkomen.

Lobbyen? Waar? Niet in eerste instantie aub. bij de
Gemeente Es, de Provincie of de Regio Twente. Deze organisaties hebben geen bemoeienis met de dagelijkse exploitatie en de (kaartjes)infrastructuur. Zij vormen het beleid en zijn de financiers van de exploitatie(tekorten). Het kan natuurlijk wel maar men reageert op grond van hun bevoegdheden indirect.
Eerder is het wijs lijkt mij zich te richten tot NS of de organisatie die de chipkaart exploiteert: Trans Link Systems BV. (zit in Amf geloof ik).
Of: de lobbyorganisatie ROVER.
Wellicht kunnen we het daar eerst mee doen.
Als jullie dat zien zitten: wie doet dat?

Wellicht zullen we als antwoord krijgen dat er geen overeenkomst is afgesloten met de DB over de chico's. Zo'n beetje de situatie als voor enkele maanden geleden toen er ook nog geen regeling getroffen was met Arriva, Syntus en Veolia. Nu wel, maar waarschijnlijk niet met de DB. Het argument voor is in ieder geval dat de OVC in principe berechtigt het gehele nederlandse spoorwegnet te kunnen bereizen. Dat is hier dan niet het geval.

Nog een detail: als men heel zuiver op de graat zou handelen zou er ook een chico in Gronau moeten staan waar je kan in/uitchecken en het tarief dan berekend wordt tot/vanaf de grens. Maar dat zal wellicht struikelen over een gigantische bureaucratie waar als argument mogelijk gegeven wordt dat het niet rendabel is.

Laatst bewerkt door bnv op 30-05-2012 01:19
 

30-05-2012 01:38:21
mren
mren
In Leer staat wel een cico. Wat betaal je daar als je op OVC reist binnen je vrijreizenperiode (dalvrij, student, ov jaarkaart, etc.)?  

30-05-2012 13:22:00
daniel81
daniel81
Ik snap eerlijk gezegd niet waar iedereen zo moeilijk over doet. %09%
Bij CXX is het ook een hele tijd niet mogelijk geweest om met OVC te reizen.
Bij reizen met verschillende vervoerders worden nog altijd papieren klaartjes geadviseerd om het dubbele opstaptarief te ontwijken.
DB Regio heeft geen enkele verplichting om de nieuwe voordeelabonnementen te erkennen.
Dus vanwaar de ophef
 

30-05-2012 13:26:42
mren
mren
Omdat met de nieuwe abonnementen de vormen 20% en 100% korting bestaan en dat kan niet met een papieren kaartje.  

30-05-2012 13:28:33
daniel81
daniel81
Maar die nieuwe abonnementen zijn in principe van NS en andere vervoerders kunnen zelf besluiten deze wel of niet over te nemen. Als DB Regio dat niet overneemt kan niemad daar toch iets tegenin brengen?  

30-05-2012 13:34:13
mren
mren
Wel als ze (mede) vervanger zijn voor de jaarkaart voor OV of trein en onder het nationale tariefstelsel vallen.

Bovendien beweert NS dat de nieuwe abonnementen bij alle vervoerders in Nederland geldig zijn, Thalys uitgezonderd.
 

31-05-2012 12:37:42
daniel81
daniel81
Als DB Regio de chipkaart toestaat, betekent dat niet alleen het plaatsen van een paar palen, dat is nog wel te overzien, maar ook apparatuur voor het personeel om de kaarten te kunnen uitlezen + een instructie daarbij wát je dan uileest. Dit voor die paar reisjes naar zo ongeveer de 2 minst gebruikte stationnetjes van Nederland, 'k kan me voorstellen dat men daar niet heel erg veel in wil investeren. En omdat de trein 90% van de tijd in Duitsland rijdt heb je heel wat van die kaartlezers nodig (of je moet Gronau tot overstappunt van kaartlezers maken%06%)  

31-05-2012 12:43:47
dennistd
dennistd
Volgens mij is er genoeg tijd om in Gronau de mensen in- en uit te laten checken van/naar Enschede, dus dat moet het probleem niet zijn  

31-05-2012 13:02:08
mren
mren
En Ese is misschien wel erg rustig zolang de hele wijk nog niet klaar is, maar Gbr is een behoorlijk druk station, zeker als je ziet dat ze daar ook 4-8x/uur een bus naar Es hebben.  


31-05-2012 14:45:18
waalkade
waalkade
Quote
daniel81 (do 31 mei 2012 12:37:42 https://www.somda.nl/forum/10193/p393161/): Als DB Regio de chipkaart toestaat, betekent dat niet alleen het plaatsen van een paar palen, dat is nog wel te overzien, maar ook apparatuur voor het personeel om de kaarten te kunnen uitlezen + een instructie daarbij wát je dan uileest. Dit voor die paar reisjes naar zo ongeveer de 2 minst gebruikte stationnetjes van Nederland, 'k kan me voorstellen dat men daar niet heel erg veel in wil investeren. En omdat de trein 90% van de tijd in Duitsland rijdt heb je heel wat van die kaartlezers nodig (of je moet Gronau tot overstappunt van kaartlezers maken%06%)
Die kaartlezers zullen het probleem niet zijn.
Wel dat je "lid" moet worden van TLS, een twee-talige back-office voor de vele klachten in de lucht moet houden, enz.
 

31-05-2012 21:43:31
bnv
bnv
Wat ik al wel een beetje gedacht had: het argument zal wel zijn: niet rendabel genoeg om chico's in Gronau te plaatsen.
Maar.............daar ging het nog niet eens om, in eerste instantie zouden ze in Gbr en Ese moeten staan. En dat zijn gewoon nederlandse stations.
Wellicht zal men zeggen: het is teveel bureucratie om met de DB een overeenkomst af te sluiten. En wil men perse met de chipkaart reizen, dan gaan ze maar met de bus.
Maar, lees ik in dit topic: in Leer staat er wel een, het kan dus wel.

De discussie is in zoverre zinnig (in antwoord op daniel81) dat hem om een principe kwestie gaat: moet je met de chipkaart het hele spoorwegnet kunnen bereizen of niet. Dat dit eerder ook niet bij CXX kon, is ook maar een overgangsmaatregel geweest, net als dat bij Veolia ca tijdelijk niet kon. En dat het opstaptarief dan gaat gelden is ook van toepassing op de andere vervoeders.
Maar........is het nu een recht of niet alle stations te kunnen bereizen. Krijg stellig de indruk. Het wordt wel zo in ieder geval verkocht.
 

31-05-2012 21:57:12
mat64
mat64
hoe gaat het dan eigenlijk met weekendvrij naar leer ? tot de grens heb ik vrijreizen ?  

31-05-2012 22:12:56
j.jager
j.jager
Ik neem aan dat je tot Leer kan met de Nl kaartjes.  

31-05-2012 22:17:04
mren
mren
Dat lijkt logisch te zijn omdat er ook een OVC-paaltje in Leer staat. Arriva website meldt echter: "Waar geldig?

Dit reisproduct kunt u gebruiken in onze treinen in Groningen op de trajecten Groningen - Delfzijl, Groningen - Veendam/Bad Nieuweschans, Groningen - Roodeschool en Leeuwarden – Groningen."
 

31-05-2012 22:46:51
seinhuis
seinhuis
Quote
dennistd (do 31 mei 2012 12:43:47 https://www.somda.nl/forum/10193/p393165/): Volgens mij is er genoeg tijd om in Gronau de mensen in- en uit te laten checken van/naar Enschede, dus dat moet het probleem niet zijn
Niet nodig, want internationale reizigers mogen gebruik maken van een papieren kaartje.

Quote
mat64 (do 31 mei 2012 21:57:12 https://www.somda.nl/forum/10193/p393228/): hoe gaat het dan eigenlijk met weekendvrij naar leer ? tot de grens heb ik vrijreizen ?
Indien je reis naar het buitenland begint of eindig, mag je de gehele reis (dus vanaf/tot je beging of eindstation) in Nederland met een papieren kaart gebruiken. Zie de website van www.nshispeed.nl over de geldige korting.

Als je een kaartje van DB gebruikt, dan gelden andere voorwaarde.

Laatst bewerkt door seinhuis op 31-05-2012 22:48
 

01-06-2012 12:20:12
AgentX
AgentX
Quote
seinhuis (do 31 mei 2012 22:46:51 https://www.somda.nl/forum/10193/p393236/): Indien je reis naar het buitenland begint of eindig, mag je de gehele reis (dus vanaf/tot je beging of eindstation) in Nederland met een papieren kaart gebruiken. (..)


Ja, maar MOET je dat dan ook doen? De reden dat je met een papieren kaartje mag reizen is omdat er op alle (behalve Leer dan) buitenlandse bestemmingen geen cico's staan. Leer is daarop een uitzondering en de vraag daarbij is of je daar met "Vrij reizen" (Weekend Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij) "vrij" heen kan.
 

01-06-2012 12:21:33
mren
mren
Ik heb gisteren de Arriva klantenservice gemaild, zal antwoord hier melden.  

01-06-2012 13:06:59
AgentX
AgentX
Als we daar op moeten wachten, weten we het morgen pas.

Daarom heb ik zojuist even gebeld met de Arriva klantenservice, met de vraag wat je betaalt als je met een vrijreizen abonnement naar Leer reist.

Na lang zoeken in een foldertje kwam de vrouw aan de telefoon tot de conclusie dat je in dit geval ingecheckt kunt blijven (er zijn immers cico's in Leer) en dat vanaf Nieuweschans grens er het Arriva-kilometertarief wordt berekend.
 

01-06-2012 13:18:59
john2
john2
In het periodiek blad spoor, zag ik een artikel staan dat nu ook Samenreiskorting op de de OV chipkaart mogelijk is. Die geen NS abonnement heeft en via de Samereiskorting wil genieten van korting, moet voor aanvang van de heenreis en terugreis even langs een NS kaartautomaat. Bij de NS kaartautomaat kiezen voor Kopen produkten NS en vervolgens voor Samenreiskorting kiezen. Door inchecken en uitchecken bij een NS kaarlezer op paal of poortje wordt de Samenreiskorting verrekend. Men moet dan wel, zoals bij een papierenkaartje, een medereizigers bij zich hebben die in bezit is van een NS abonnement. 30 minuten na het uitchecken vervalt de Samenreiskorting automatisch. Samenreiskorting op de OV chipkaart is bij de andere vervoerders nog niet mogelijk. Dit tot in tegenstelling met het papierenkaartje. Onlangs bij Veolia hadden mijn vrouw en ik allebei een papieren NS treinkaartje. De Veolia controleur hoefde maar een OV chipkaart tezien, wegens de Samenreiskorting. Waren NS papieren treinkaartjes.  

01-06-2012 13:24:01
reisthijs
reisthijs
Quote
bnv (do 31 mei 2012 21:43:31 https://www.somda.nl/forum/10193/p393226/): Maar, lees ik in dit topic: in Leer staat er wel een, het kan dus wel.
Daar staan paaltjes van een Nederlandse vervoerder op een Duits station. Die situatie is zo ongeveer het tegenovergestelde van de situatie in Glanerbrug waar een Duitse vervoerder paaltjes zou moeten plaatsen op Nederlandse stations.

Hoe zit het trouwens met dat andere NL-stationnetje waar alleen Duitse treinen stoppen, Eygelshoven Markt? Kan je daar wel in/uitchecken?
 

01-06-2012 13:33:46
mren
mren
En als je bij een Veoliapaal in- en uitcheckt als je naar Landgraaf reist met DB, mag dat?  

01-06-2012 14:25:19
seinhuis
seinhuis
Nee, dat mag niet! Net zoals je niet tussen Venlo en Blerick en Elst en Arnhem niet bij een andere vervoerder in mag checken en met een andere vervoerder mag reizen. Met een papieren NS-kaartje mag je wel kiezen met welke vervoerder je reist.

Daarbij komen we ook bij station Eygelshoven markt, waar je ook niet vandaan kan reizen met een OV-chipkaart. En wat dachten jullie van Eijsden?

Quote
reisthijs (vr 01 jun 2012 13:24:01 https://www.somda.nl/forum/10193/p393308/): Hoe zit het trouwens met dat andere NL-stationnetje waar alleen Duitse treinen stoppen, Eygelshoven Markt? Kan je daar wel in/uitchecken?
Nee, op Glanerburg, Enschede de Eschmarke en op Enschede (op het perron richting Gronau) kan je niet in en uitchecken.

Laatst bewerkt door seinhuis op 01-06-2012 14:26
 

01-06-2012 14:39:15
john2
john2
Volgens mij horen verschillende reacties in dit topic, incluis die van mij, thuis in ander topic. Namelijk reizen op saldo - OV chipkaart. https://www.somda.nl/forum/8952/Reizen+op+Saldo+-+OV+Chipkaart/

Laatst bewerkt door john2 op 01-06-2012 14:39, reden: type fout hersteld.
 

01-06-2012 17:17:33
kleine_man
kleine_man
Quote
reisthijs (vr 01 jun 2012 13:24:01 https://www.somda.nl/forum/10193/p393308/):
Quote
bnv (do 31 mei 2012 21:43:31 https://www.somda.nl/forum/10193/p393226/): Maar, lees ik in dit topic: in Leer staat er wel een, het kan dus wel.
Daar staan paaltjes van een Nederlandse vervoerder op een Duits station. Die situatie is zo ongeveer het tegenovergestelde van de situatie in Glanerbrug waar een Duitse vervoerder paaltjes zou moeten plaatsen op Nederlandse stations.

Hoe zit het trouwens met dat andere NL-stationnetje waar alleen Duitse treinen stoppen, Eygelshoven Markt? Kan je daar wel in/uitchecken?


De laatste keer enkele maanden teurg zag ik in de gauwigheid geen paaltjes staan.

Het beleid is in ieder geval consequent.
 

01-06-2012 17:27:29
mren
mren
Ja, het hele beleid van de OVC is vrij consequent: het werkt leuk voor enkele reisjes bij één vervoerder maar zodra het iets lastiger wordt, kan de reiziger het lekker uitzoeken.  

01-06-2012 18:37:39
mdj
mdj
Quote
seinhuis (vr 01 jun 2012 14:25:19 https://www.somda.nl/forum/10193/p393317/):
Daarbij komen we ook bij station Eygelshoven markt, waar je ook niet vandaan kan reizen met een OV-chipkaart. En wat dachten jullie van Eijsden?

Eijsden heeft cico's volgens mij...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

02-06-2012 01:41:26
lucasschui
lucasschui
Op de stations Weener en Leer kun je inchecken met de ovchip alsof je in Nederland bent. Hij herkent ook het studentenreisproduct en berekend hiervoor geen kosten tijdens de vrij reizen periode.  

02-06-2012 08:55:49
bnv
bnv
Kijk, dat is nou eens service. Dus gewoon nederlands tarief op het grenstraject. Moeten ze met de DB toch iets zijn overeengekomen dat dat allemaal mogelijk maakt.
Zou prachtig zijn als dat op (bijvoorbeeld) Es-Gronau ook zou kunnen maar nee, zelfs Glanerbrug en de Eschmarke zijn niet bereikbaar met de Chipkaart. Kwestie van tijd? Van lobbyen dat nodig is? van bureaucratie? Van onwillige medewerking van de drie nederlandse financiers en het land NRW? Geen idee.
Het kan dus wel. Wie weet waar dat hier op vast zit?
 

02-06-2012 10:22:34
AgentX
AgentX
Quote
lucasschui (za 02 jun 2012 01:41:26 https://www.somda.nl/forum/10193/p393424/): Op de stations Weener en Leer kun je inchecken met de ovchip alsof je in Nederland bent. Hij herkent ook het studentenreisproduct en berekend hiervoor geen kosten tijdens de vrij reizen periode.


Dan is óf jij óf de medewerker van de Arriva klantenservice niet op de hoogte. Zie mijn eerdere reactie.
 

03-06-2012 20:05:31
lucasschui
lucasschui
Ik neem niet aan dat de betreffende medewerker van Arriva het met een studentenreisproduct heeft uitgeprobeerd....
Ik heb al een aantal keer gewoon gratis gereisd op dit traject hoor:)
 

03-06-2012 21:08:48
kleine_man
kleine_man
Quote
bnv (za 02 jun 2012 08:55:49 https://www.somda.nl/forum/10193/p393440/): Kijk, dat is nou eens service. Dus gewoon nederlands tarief op het grenstraject. Moeten ze met de DB toch iets zijn overeengekomen dat dat allemaal mogelijk maakt.
Zou prachtig zijn als dat op (bijvoorbeeld) Es-Gronau ook zou kunnen maar nee, zelfs Glanerbrug en de Eschmarke zijn niet bereikbaar met de Chipkaart. Kwestie van tijd? Van lobbyen dat nodig is? van bureaucratie? Van onwillige medewerking van de drie nederlandse financiers en het land NRW? Geen idee.
Het kan dus wel. Wie weet waar dat hier op vast zit?


Nope, gerespecteerde internationale afspraken.

Bus 58 van Nijmegen naar Kleve en Emmerich accepteerde de strippenkaart tot Kleve. Omgekeerd mochten de Duitsers met NRW tarief naar Nijmegen reizen. De strippenkaart is vervangen door de OVC, maar de afspraak is overeind gebleven.

Bij de spoorwegen stopt een land nog steeds bij de grens. Het is een ordinaire grensconflict wat over de rug van de reiziger uitgespeeld wordt. Geheel in lijn met wat de vervoerders ook binnen onze landsgrenzen doen.
 

04-06-2012 12:25:25
waalkade
waalkade
De afspraak is niet overeeind gebleven maar naar mijn weten opgezegd.
Voorheen mocht je nog met een Duits kaartje in Nm overstappen, schijnt niet meer te mogen.
Wel zijn op lijn SB58 OV-chip (zelfs tot Em) en de Duitse kaartjes te gebruiken naar mijn weten.
 

12-06-2012 11:39:47
mren
mren
Quote
lucasschui (zo 03 jun 2012 20:05:31 https://www.somda.nl/forum/10193/p393642/): Ik neem niet aan dat de betreffende medewerker van Arriva het met een studentenreisproduct heeft uitgeprobeerd....
Ik heb al een aantal keer gewoon gratis gereisd op dit traject hoor:)

Dat is ook wat de klantenservice zegt (vandaag eindelijke reactie):
"Met Ov chipaart kan er gereisd worden van en naar Leer, in de stationshal op station Leer satt een Arrvia kaartlezer. Voorlopig zijn de reisproducten op de OV chipkaart (o.a. van NS) te gebruiken op dit traject. Indien u reist op losse treinkaartje dan zult u een internationaal kaartje moeten kopen en gelden de kortingregelingen niet."
 

12-06-2012 13:41:22
j.jager
j.jager
Naast de OVC en de internationale kaartjes heeft arriva ook een speciale retoerkaartje naar Leer, deze is geldig vanaf Gn en kost 17.50. Ook is er van deze een enkele reis kaartje verkrijgbaar en die kost 10.50.
http://www.arriva.nl/producten-en-tarieven/rit-en-dagkaarten/groningen/detail/1/172/1293/
 

12-06-2012 19:12:13
kleine_man
kleine_man
Quote
waalkade (ma 04 jun 2012 12:25:25 https://www.somda.nl/forum/10193/p393721/): De afspraak is niet overeeind gebleven maar naar mijn weten opgezegd.
Voorheen mocht je nog met een Duits kaartje in Nm overstappen, schijnt niet meer te mogen.
Wel zijn op lijn SB58 OV-chip (zelfs tot Em) en de Duitse kaartjes te gebruiken naar mijn weten.


Ohhh, 18 mei ben ik nog met een NRW-ticket in de bus 58 gestapt. Mijn vertrekpunt was Nimwegen Hbf %08% en geen problemen gehad.

Er zijn 2 mogelijkheden: 1) ik heb ontzettend veel geluk gehad of 2) .........
 

12-06-2012 22:33:27
waalkade
waalkade
Het is 2 ... Nm Hbf is het beginpunt van je trip met lijn SB58, je rijdt dan volledig met een Duitse vervoerder en een Duits kaartje.
Voorheen kon je vanuit Duitsland met een Duits kaartje overstappen in Nm en verder "voor niks" reizen in Nijmegen.
Evenzo met een Nederlands (strippen)kaartje in de omgeving van Kleve.
 

16-06-2012 10:12:09
5431
5431
Quote
waalkade (ma 04 jun 2012 12:25:25 https://www.somda.nl/forum/10193/p393721/): Wel zijn op lijn SB58 OV-chip (zelfs tot Em) en de Duitse kaartjes te gebruiken naar mijn weten.
De OVC is inderdaad te gebruiken op lijn 58, maar volgens mij niet op andere buslijnen in de omgeving Kleve.
 

16-06-2012 11:47:42
kleine_man
kleine_man
Quote
waalkade (di 12 jun 2012 22:33:27 https://www.somda.nl/forum/10193/p394734/): Het is 2 ... Nm Hbf is het beginpunt van je trip met lijn SB58, je rijdt dan volledig met een Duitse vervoerder en een Duits kaartje.
Voorheen kon je vanuit Duitsland met een Duits kaartje overstappen in Nm en verder "voor niks" reizen in Nijmegen.
Evenzo met een Nederlands (strippen)kaartje in de omgeving van Kleve.


Dat laatste wist ik niet. Ik dacht dat de wederzijdse acceptatie alleen voor de internationale bussen gold.

Om on topic te komen. De NS schaft per oktober dit jaar alle oude abo's af, blijkens de brief die ik deze week ontvangen heb. Ook alle abo's die na die datum aflopen worden niet verlengd, maar omgezet naar een "bijpassend" nieuw abo. Dit heeft als voordeel dat de samenreiskorting buiten de NS trajecten komt te vervallen, handig voor reizigers die nogal eens vaak van andere vervoerders afhankelijk van.
 

16-06-2012 16:00:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
kleine_man (za 16 jun 2012 11:47:42 https://www.somda.nl/forum/10193/p395155/): Om on topic te komen. De NS schaft per oktober dit jaar alle oude abo's af, blijkens de brief die ik deze week ontvangen heb. Ook alle abo's die na die datum aflopen worden niet verlengd, maar omgezet naar een "bijpassend" nieuw abo.
Hmm, hier nog geen brief gezien maar ben dan zeer benieuwd wat het bijpassende nieuwe abonnement zou moeten zijn.
Altijd Voordeel is in ieder geval niet "bijpassend" voor een klant die nu met een trajectabonnement reist en gewoon een heel normale vijfdaagse werkweek heeft en er niet onderuit kan in de spits te reizen. (Ook als je alleen in het dal reist is het nog aanzienlijk duurder, vooral doordat je de 2 maanden "gratis" reizen met de nieuwe abonnementen niet meer hebt)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-06-2012 16:07:06
seinhuis
seinhuis
Volgens de informatie die NS toen gaf, zeiden ze dat bestaande abonnementen altijd geldig blijven, tot de klant de abonnement af zegt.

Als NS nu met andere informatie komt, dan klopt hun beloften niet.
 

16-06-2012 17:21:30
Kars
Kars
Dat ging alleen over het VDU.  

16-06-2012 17:25:40
wietse
wietse
Ik heb net de verlenging van mijn aloude Voordelurenabonnement op mijn OV-Chipkaart geladen (per 2 juli gaat er weer een vers jaar in); en als ik naar de details kijk heb ik nu tot en met december 2029 (!) dit product op mijn kaart geladen.

Kortom, conflicterende informatie
 

16-06-2012 22:12:07
mren
mren
De geldigheid vervalt natuurlijk bij niet-betaling van de jaarlijkse gelden. En als NS niet meer incasseert, heb je dus niets.  

18-06-2012 10:20:55
reisthijs
reisthijs
NS heeft alleen maar beloofd dat doorlopende abonnementen zoals de VDU door blijven lopen.
Daar hoort een jaartrajectabonnement dus niet bij, die zijn echt maar 1 jaar geldig en aan het eind van dat jaar moet je een nieuw abonnement af sluiten. Als het abonnement dat je wilt hebben dan niet meer aangeboden wordt dan heb je dus pech.
Zo is NS laatst ook al gestopt met de stads/streeksupplementen bij jaarkaarten.
 

27-06-2012 14:04:12
mren
mren
Het is vanaf vandaag mogelijk een GTBV-claim online te doen vanuit je reisoverzicht op https://www.ns.nl/selfservice/reishistorie  

30-06-2012 23:59:41
david_meye
david_meye
Morgen wil ik van Gdg naar Zv hoe zit het met het in en uit checken in Ah met het weekend vrij abo want syntus rekent volgens de website €0,83 per kilometer.  

01-07-2012 00:18:33
woepje
woepje
Die 0,83 eurocent zal wel het standaard tarief zijn voor de ov chipkaart. Maar dat is niet van toepassing als je een weekendvrij abonnement hebt, want dan kun je gewoon vrij reizen. Zowel bij NS als bij de overige vervoerders. Je moet bij het overstappen van NS naar Syntus of andersom wel in/uitchecken.  

01-07-2012 00:25:10
david_meye
david_meye
Bedankt woepje dat wou ik dus weten staat een beetje onduidelijk op de syntus site.  

01-07-2012 05:44:43
mren
mren
Quote
woepje (zo 01 jul 2012 00:18:33 https://www.somda.nl/forum/10193/p397055/): Die 0,83 eurocent .

dat is wel erg goedkoop, € 8,30 voor 1000km.
 

01-07-2012 08:52:57
Bert13
Bert13
Pff, het staat er toch goed boven? Allemachtig zeg.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

01-07-2012 11:00:50
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
david_meye (za 30 jun 2012 23:59:41 https://www.somda.nl/forum/10193/p397053/): want syntus rekent volgens de website €0,83 per kilometer.
Syntus rekent op de bus-manier, die € 0,83 is het instaptarief als je op saldo zou reizen. Per kilometer betaal je € 0,164


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-07-2012 13:34:56
serial
serial
Een Jaartrajactabonnement is ook een doorlopend abonnement hoor, je moet hem opzeggen voor einde looptijd anders krijg je gewoon een nieuwe.  

01-07-2012 18:40:50
tonnie12
tonnie12
sorry foutje.

Laatst bewerkt door tonnie12 op 02-07-2012 12:01
 

01-07-2012 18:47:30
seinhuis
seinhuis
Ik ga na de zomervakantie studeren. Ik krijg dus een studentenkaart en raak dus mijn voordeelurenkaart kwijt. De actie dat afgestudeerde studenten een voordeelurenkaart krijgt is (binnenkort?) voorbij, dus die optie geld niet. Klopt het dat ik verplicht bent om daarna 1 van de nieuwe abonnementen van de NS te nemen, als ik nog met de korting wilt reizen?  

01-07-2012 18:54:05
john2
john2
Zo ik ben geinformeerd moet een student als hij of zij geslaagd is, zijn of haar studentenkaart inleveren. Dus er zal een nieuw NS abonnement met korting moeten worden gekocht. Uit het assortiment wat de NS nu heeft.