Zutphen - Hengelo - Oldenzaal, nieuwe concessie
Forum: Algemeen - Algemeen
01-04-2011 14:03:59
maurits
maurits
Gisteren is de aanmeldingstermijn verstreken voor de concessie Twente, een samenvoeging van de huidige concessie waaronder de spoorlijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal valt en de busdiensten in geheel Twente (de huidige Twents-concessie en het busvervoer in West Twente wat nu nog onder ZHO valt).

Volgens de website van de Regio Twente hebben drie vervoersbedrijven een offerte ingediend, Arriva, Connexxion en Syntus. De winnaar van de aanbesteding wordt 9 mei bekend gemaakt. De nieuwe concessie start eind 2013 en loopt tot 2023.

Twee vragen die vanuit Somda-standpunt wellicht interessant zijn:
- Komt er nieuw materieel of worden de Lintjes opgeknapt zodat ze nog 10 jaar meekunnen?
- In hoeverre wordt de proef met de Grensland Express (die eind 2013 ook afloopt) omgezet naar een definitieve situatie?

Laatst bewerkt door maurits op 01-04-2011 14:04


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

01-04-2011 14:08:28
gvttreinen
gvttreinen
Staat dat niet in de aanbesteding, de eisen enzo?  

01-04-2011 14:18:33
edje
edje
Ben ook wel nieuwsgierig of de kleur ook weer vast staat in de concessie.
Het Twents rood is best wel mooi om te zien.

Ook naar de bussen ben ik welbenieuwd Cxx is hier bezig met 2 hybride bussen.
En wat ik begreep zou de regio Twente straks alle bussen graag zo zien.

http://www.tingle.nl/images/Hybride_Enschede.jpg
 

30-05-2011 11:19:49
dvdhoven
dvdhoven
In de laatste Koppeling stond dat Syntus deze concessie gewonnen heeft. Waarmee Syntus zijn positie in het Overijsselse versterkt heeft.
Kleinigheidje: Straks 3 OV chippaaltjes naast elkaar in Zutphen. En dan maar hopen dat de reiziger bij de juiste incheckt en uitcheckt.


Dick van den Hoven
 


30-05-2011 11:35:22
john2
john2
Lang leve de eenheidsworst!  

30-05-2011 12:45:09
waalkade
waalkade
Quote
dvdhoven (ma 30 mei 2011 11:19:49 https://www.somda.nl/forum/10161/p337536/): In de laatste Koppeling stond dat Syntus deze concessie gewonnen heeft. Waarmee Syntus zijn positie in het Overijsselse versterkt heeft.
Kleinigheidje: Straks 3 OV chippaaltjes naast elkaar in Zutphen. En dan maar hopen dat de reiziger bij de juiste incheckt en uitcheckt.
Misschien is een van de moeders van Syntus wel zo aardig om haar paaltjes uit te lenen.
Alleen het voordeeltje wat je hebt bij reizen over Goor i.p.v. over Deventer loop je dan mis.
Anderzijds, extra paaltjes plaatsen en onderhouden kost ook geld.
Dat geld zou je kunnen gebruiken om voor beide reis mogelijkheden de laagste prijs te berekenen aan de klant.
 

30-05-2011 15:16:17
dvdhoven
dvdhoven
Momenteel heeft een van de moeders van Syntus haar paaltjes naast die van Syntus geplaatst.
Zie deze foto: http://www.dvdhoven.nl/Afbeeldingen/CheckPaaltjes.jpg

Laatst bewerkt door dvdhoven op 30-05-2011 15:21


Dick van den Hoven
 

30-05-2011 16:19:36
Pim530
Pim530
NS zijn toch al heel lang geen aandeelhouder van Syntus meer?  

30-05-2011 16:30:46
taigagaai
Moderator
taigagaai
Voor 50% zijn ze nog aandeelhouder, evenals Keolis. Connexxion is er een aantal jaren (2007?) geleden uitgestapt  

30-05-2011 18:36:17
Dre
Dre
Quote
maurits (vr 01 apr 2011 14:03:59 https://www.somda.nl/forum/10161/p326975/):
Twee vragen die vanuit Somda-standpunt wellicht interessant zijn:
- Komt er nieuw materieel of worden de Lintjes opgeknapt zodat ze nog 10 jaar meekunnen?
- In hoeverre wordt de proef met de Grensland Express (die eind 2013 ook afloopt) omgezet naar een definitieve situatie?

1. Zover mij bekend worden de Lintjes opgeknapt. Als Syntus verstandig is dumpen ze wat stellen uit de 2x-serie bij Arriva voor Aml-Mrb en gaan ze er zelf met de serie 36-45 vandoor. Die zijn een stukkie jonger dan de Achterhoek-stellen.
2. Het zou me verbazen als de proef met de Grensland Express daadwerkelijk aan de gestelde verwachtingen voldoet. In de zomer lijkt het toeristische Bad Bentheim wel genoeg Nederlandse reizigers te kunnen trekken, maar ik zie ook genoeg treinen die vrijwel leeg hun baatjes trekken trekken op het baanvak Odz-Bh.

Opmerkelijk is wel dat Syntus een kwartiersdienst Go-Odz gaat rijden. Geen idee hoe men dat in de praktijk wil gaat uitvoeren (BSO in Hgl zal een rommeltje worden). Daardoor lijkt er geen ruimte meer te zijn voor een Grensland Express (of dat pendeltje Go-Odz rijdt 1x per uur van/naar Bh).
 

30-05-2011 18:45:34
Geerrritt
Geerrritt
Het kan allemaal net, de spitsdienst moet in Ddn kruisen met de 31200-serie. In Hgl en Go kruisen met eigen serie. Je zult met 3 omlopen moeten rijden, de kering in Go is net te kort en dus zul je leeg moeten doorrijden naar Mk om daar met de 31200-serie te kruisen.

Spitstrein:
Odz : .18/.48
Hglo : .24/.54
Hgl A: .28/.58
Hgl V: .32/.02
Ddn : .38/.08
Go A: .46/.16
Go V: .50/.20
Mk A: .54/.24

Mk V: .05/.35
Go A: .09/.39
Go V: .16/.46
Ddn : .22/.52
Hgl A: .28/.58
Hgl V: .30/.00
Hglo : .33/.03
Odz : .40/.10

Uurpatroon Hgl:
.00 V spitstrein Goor - Oldenzaal spoor 3b
.02 V spitstrein Oldenzaal - Goor spoor 2a
.02 A stoptrein Nijverdal - Enschede spoor 3a
.03 V stoptrein Nijverdal - Enschede spoor 3a
.03 A intercity Enschede - Hengelo spoor 3b => 1
.04 A intercity Berlijn - Schiphol spoor 2 => 1
.05 A intercity Enschede - Schiphol spoor 2 => 2
.06 V intercity Berlijn - Schiphol spoor 2 => 1
.06 V intercity Enschede - Schiphol spoor 2 => 2
.13 A sprinter Apeldoorn - Enschede spoor 3a
.14 A stoptrein Oldenzaal - Zutphen spoor 2a
.14 A sprinter Enschede - Apeldoorn spoor 2b
.14 A stoptrein Zutphen - Oldenzaal spoor 3b
.16 V stoptrein Oldenzaal - Zutphen spoor 2a
.16 V stoptrein Zutphen - Oldenzaal spoor 3b
.17 V sprinter Apeldoorn - Enschede spoor 3a
.17 V sprinter Enschede - Apeldoorn spoor 2b
.24 A intercity Den Haag - Enschede spoor 3
.24 A stoptrein Enschede - Nijverdal spoor 2a
.25 V intercity Den Haag - Enschede spoor 3
.25 V stoptrein Enschede - Nijverdal spoor 2a
.28 A spitstrein Oldenzaal - Goor spoor 2a
.28 A spitstrein Goor - Oldenzaal spoor 3b
.30 V spitstrein Goor - Oldenzaal spoor 3b
.30 A stoptrein Bad Bentheim - Hengelo spoor 11
.32 V spitstrein Oldenzaal - Goor spoor 2a
.32 A stoptrein Nijverdal - Enschede spoor 3a
.33 V stoptrein Nijverdal - Enschede spoor 3a
.35 A intercity Enschede - Den Haag spoor 2
.35 V stoptrein Hengelo - Bad Bentheim spoor 11
.36 V intercity Enschede - Den Haag spoor 2
.43 A sprinter Apeldoorn - Enschede spoor 3a
.44 A stoptrein Oldenzaal - Zutphen spoor 2a
.44 A sprinter Enschede - Apeldoorn spoor 2b
.14 A stoptrein Zutphen - Oldenzaal spoor 3b
.46 V stoptrein Oldenzaal - Zutphen spoor 2a
.46 V stoptrein Zutphen - Oldenzaal spoor 3b
.47 V sprinter Apeldoorn - Enschede spoor 3a
.47 V sprinter Enschede - Apeldoorn spoor 2b
.53 A intercity Schiphol - Enschede spoor 3 => 3
.54 A stoptrein Enschede - Nijverdal spoor 2a
.54 A intercity Schiphol - Berlijn spoor 3 => 4
.55 V intercity Schiphol - Enschede spoor 3 => 3
.55 V stoptrein Enschede - Nijverdal spoor 2a
.58 V intercity Schiphol - Berlijn spoor 3 => 4
.58 A spitstrein Oldenzaal - Goor spoor 2a
.58 A spitstrein Goor - Oldenzaal spoor 3b

Opmerking:
Als 1 rijdt, rijdt 2 niet en omgekeerd.
Als 3 rijdt, rijdt 4 niet en omgekeerd.

Laatst bewerkt door Geerrritt op 30-05-2011 18:48
 

30-05-2011 19:28:00
jwalk1
jwalk1
hopelijk komt door de vermeerdering van het aantal treinen op het traject ook meer DM'90 te rijden, want een lint 41 is geen trein meer het is meer een...... het mag geen naam hebben. maar het zal wel niet omdat de linten veel goedkoper zijn.

maarja
 

30-05-2011 19:49:49
timtrein
timtrein
Syntus verliest Zp-Ww en Ah-Ww, dus Linten te over straks.  

30-05-2011 19:54:23
Geerrritt
Geerrritt
Wordt allemaal Lint, gelijkvloerse instap is geëist. Ze krijgen wel een flinke opknapbeurt, er wordt onder andere iets aan het geluidsniveau gedaan, maar ook aan de kwaliteit van de zitplaatsen wordt aangepakt. Ook zullen er 2 rolstoelplaatsen, fietsplaatsen en diverse oplaadpunten in de trein komen.

Laatst bewerkt door Geerrritt op 30-05-2011 19:55
 

30-05-2011 20:24:13
edje
edje
En ze worden rood, is ook een vereiste.
Het lijkt me ook een mooi punt om nu eens met gekoppelde stellen te rijden op ma tot en met vr.
Het laatst ook weer in een overvolle Lint gezeten van Zutphen tot aan Hengelo.
Met name de scholieren met de tassen die overgroot zijn als hun zelf (zo lijkt het wel tenminste.) nemen enorm veel ruimte in.
ben overigens benieuwd wat er met het onderhoud gaat gebeuren van de Lint stellen.
Over Voith waren ze niet te spreken, en volgens mij liep de concessie van het onderhoud ook weer af in 2012
NedTrain zou nu weer een logische keuze kunnen zijn.
 

30-05-2011 20:36:50
dh3201
dh3201
En fatsoenlijke bagagerekken in plaats van die sierrekjes, dan kunnen die schooltassen daar ook op.


Shqiperise-lopers?
 

30-05-2011 23:39:37
daniel81
daniel81
@Geerrritt kun je in Mk keren?

Laatst bewerkt door daniel81 op 30-05-2011 23:39
 

31-05-2011 04:14:43
dennistd
dennistd
Keren in Mk is geen probleem volgens mij als ik sporenplan bekijk. Ik kwam trouwens nog tot een exacte kwartiersdienst, ipv de 14/16-interval die Geerrritt gepland heeft:

(Bh v .39
Spb - .42
Odzg - .44
Odz a .48)
Odz v .49
Hglo + .55
Hgl a .59
Hgl v .01
Ddn + .07
Ddnser - .09
Go a .15
Go v .18
Mk a .22

Mk v .39
Go a .43
Go v .46
Ddnser - .49
Ddn + .52
Hgl a .59
Hgl v .01
Hglo + .04
Odz a .11
(Odz v .12
Odzg - .16
Spb - .18
Bh a .22)

Wat betreft doorrijden naar Bh van deze pendel is er geen probleem, je komt er zelfs nog 2 minuten eerder aan. Je moet alleen 2 minuten eerder uit Bh vertrekken om op tijd uit Odz te gaan. Het grote nadeel is alleen dat er in dat geval keringen van 30 minuten in Odz zullen zijn (elk uur 1x bij 1x p.u. naar Bh). Het bespaart echter wel bakkilometers en diesel, aangezien een halfuur stilstaan minder kost dan een halfuur rijden.
 

31-05-2011 08:08:37
Dre
Dre
Quote
dh3201 (ma 30 mei 2011 20:36:50 https://www.somda.nl/forum/10161/p337660/): En fatsoenlijke bagagerekken in plaats van die sierrekjes, dan kunnen die schooltassen daar ook op.

Ik pleurde m'n schooltas altijd op de stoel naast me. Als iemand daar wilde zitten dan was 'ie vast wel in staat me te vragen of ik m'n tas even weg wilde halen (maar omdat 90% van de reizigers daar geen moeite voor doet en een andere zitplaats opzoekt zit je dus 9 van de 10 keer mooi alleen in een redelijk drukke trein.) Als er iemand met mij meereisde dan zette ik m'n schooltas altijd op de grond tussen m'n voeten. Die baggagerekken hangen maar boven een betrekkelijk laag aantal zitplaatsen, dus je moet sowieso nog maar zien of je überhaupt bij een zitplaats komt waar ze zo'n koddig rekje boven hebben gehangen.

Quote
daniel81 (ma 30 mei 2011 23:39:37 https://www.somda.nl/forum/10161/p337692/): @Geerrritt kun je in Mk keren?

Ja, op alle stations tussen Hgl en Zp (dus inclusief Mk en Lr) kun je keren. Bij Mk moet er wel rekening mee gehouden worden dat het inhaalspoor relatief kort is (+/- 140 meter) een trein met 3x DM'90 kan daar dus niet keren (maar ik zie niet aankomen dat dergelijke samenstellingen ooit zullen komen te rijden tussen Odz en Go.

Laatst bewerkt door Dre op 31-05-2011 08:09
 

31-05-2011 08:14:45
ZJ37
ZJ37
Keren in (uitgerekend) Goor is anders wat lastiger: Bij het binnenrijden vanuit Hgl op spoor 731 gaat de trein over het overpad naar het perron, maar ontbreekt er een sein in de tegenrichting vóór het overpad. Die zal de trein dus moeten 'aanrijden' en dat is natuurlijk niet de meest veilige en geëigende wijze.

Keer je vanuit Hgl op spoor 732, dan ontstaat er een ander probleem: het overpad zit in de aankondiging omdat het uitrijdsein richting Zp ook hier achter het overpad staat. M.a.w.: het binnenrijden vanuit Hgl op spoor 732 en halteren langs het perron kan prima, echter valt het overpad dicht en wordt niet meer 'afgereden' omdat de trein het overpad niet passeert.

Dezelfde situatie heb je ook in bijvoorbeeld Ck en Bmr.
 

31-05-2011 09:18:03
broek53
broek53
Het Bedieningsvoorschrift van Goor geeft een hele bladzijde aan procedures als er in Goor (bij uitzondering) toch gekeerd moet worden. Aanbevolen/voorgeschreven wordt het overpad te laten sluiten door het inrijsein even met geel knipper te bedienen en dan te herroepen. Duidelijk is dat dat in een normale dienst niet zal kunnen.  

31-05-2011 11:14:12
reisthijs
reisthijs
Die situtatie zou natuurlijk aangepast kunnen worden als Syntus in de normale dienst in Goor wil gaan keren.
Quote
Dre (di 31 mei 2011 08:08:37 https://www.somda.nl/forum/10161/p337712/): %Bij Mk moet er wel rekening mee gehouden worden dat het inhaalspoor relatief kort is (+/- 140 meter) een trein met 3x DM'90 kan daar dus niet keren
Er hoeft geen rekening gehouden te worden met DM'90, en 3x LINT past makkelijk op 140 meter.
 

31-05-2011 17:15:22
Dre
Dre
Quote
broek53 (di 31 mei 2011 09:18:03 https://www.somda.nl/forum/10161/p337730/): Duidelijk is dat dat in een normale dienst niet zal kunnen.

Het gebeurd dagelijks in de normale dienst. De treinen 31283 (Zp-Go) en 31294 (Odz-Go) komen om respectievelijk 00:30 en 01:00 uur aan in Go. Als ik de capaciteitsplanning van ProRail mag geloven staan deze op spoor 731 over om de volgende ochtend als 31207 en 31209 richting Odz te vertrekken (op zaterdag zijn dat de treinen 31211/13 en op zondag 31215, alleen 31226 gaat dan vanaf Go richting Zp). Overweg 30.1 wordt door door al deze treinen aangereden en trein 31283 rijdt elke nacht deze overweg aan zonder 'em te passeren, dus in de reguliere dienst wordt dat gewoon toegepast.

Natuurlijk dien je er rekening mee te houden dat dit momenteel alleen plaatsvindt bij begin/einde dienst. Dat is nu niet bepaald het hoogtepunt van de dag qua reizigersaantallen. Overdag lijkt me dat inderdaad niet wenselijk.

Quote
reisthijs (di 31 mei 2011 11:14:12 https://www.somda.nl/forum/10161/p337746/): Die situtatie zou natuurlijk aangepast kunnen worden als Syntus in de normale dienst in Goor wil gaan keren.

Dan zit je aan de passeermogelijkheid voor goederentreinen te knabbelen. Je kunt sein 272 (de uitrijder van spoor 731 richting Ddn) of sein 266 (de uitrijder van spoor 732 richting Mk) vóór overweg 30.1 plaatsen, maar dan heb je op spoor 731 nog maar 160 meter i.p.v. 600 meter over en op spoor 732 nog maar 430 meter i.p.v. 600 meter om een goederentrein te laten passeren.*
In theorie kun je natuurlijk ook tussenseinen (A272 en A266) plaatsen waarbij de oorspronkelijke seinen t.h.v. de wissels blijven staan.

Wat ik me overigens ook afvroeg, zal Hgl-Zp (of i.i.g. Hgl-Go) ook op 's avonds en op zondag naar een halfuursdienst gaan? En hoe denk men over de bediening van Elementis i.c.m. een kwartiersdienst Odz-Go. (zover ik weet is er namelijk geen sprake van een spitsdienst en dus neem ik aan dat er i.i.g. een groot deel van de dag (tot 19:00 uur ofzo) een kwartiersdienst gereden wordt)

*)Louter even theoretisch... voordat één of andere heldere geest uit de gemeente Hof van Twente dit leest en meteen weer begint te zeuren over de allergie voor goederentreinen die in 'de Hof' heerst. %08%
 

31-05-2011 17:51:30
superboer
superboer
Quote
Dre (di 31 mei 2011 17:15:22 https://www.somda.nl/forum/10161/p337820/): En hoe denk men over de bediening van Elementis i.c.m. een kwartiersdienst Odz-Go. (zover ik weet is er namelijk geen sprake van een spitsdienst en dus neem ik aan dat er i.i.g. een groot deel van de dag (tot 19:00 uur ofzo) een kwartiersdienst gereden wordt)
Volgens diverse nieuwsberichten rijdt er alleen tijdens de spits ieder kwartier een trein.


Garantie tot aan de voordeur.